Pages

Friday, May 11, 2012

Lukisan Graffiti Bernilai $200 million

Seven years ago David Choe painted murals on the walls of Facebook’s first offices in Palo Alto, California, and he was paid in stock options in the realm of 3.77 million shares. Now David Choe is worth $200 million. Let's see the graffiti drawings that made David so rich.

 
 

12 Mesin Terbesar Pernah Di Ciptakan

1. Liebherr T 282B: Truck terbesar di dunia
Mesin raksasa Liebherr T 282B adalah dumptruck terbesar yang dibina tahun 2004 oleh syarikat Jerman. Trak seberat 203 Tan ini dapat mengangkut muatan sebanyak 365 tan, dan menghasilkan tenaga kira-kira 3650 Kuasa Kuda.

Features:
Weight: empty – 203 tons; maximum capacity – 365 tons; maximum operating weight – 592 tons
Length: 14.5 m long
Height: 7.4 m tall
Wheelbase: 6.6 m
Top Speed: 40 mph or 65 kph
Costs: US$3.5 M

2. Bagger 288: Mesin penggali terbesar di dunia
Mesin ini adalah mesin penggali terbesar di dunia. Excavator Berroda bernama Bagger 288 dibina oleh perusahaan Krupp Jerman.

Mesin seberat 13.500 Tan ini terdiri dari 2 bahagian, iaitu “bucket-wheeler excavator” sebagai alat penggalinya dan Crawler-Transporter sebagai kenderaan penumpang yang membolehkan alat tersebut bergerak.

Features:
Height: 95 m tall
Length: 215 m long
Weight: 13,500 tons

3. Crawler-Transporter: Kenderaan pengangkut kedua terbesar di dunia
Crawler-Transporter digunakan untuk mengangkut roket Saturn V, Saturn IB, Apollo Soyuz San dan pesawat luar angkasa lain. Kenderaan ini adalah idea Bucyrus International dan dibina oleh Marion Power shovel Co. dengan kos mencecah USD 14 Juta.

Pada masa dibina, mesin ini merupakan kenderaan pengangkut terbesar, namun kini diatasi oleh Bagger 288.

Features:
Height: 20 ft or 6.1 m to 26 ft or 7.9 m
Length: 131 ft or 40 m
Width: 114 ft or 35 m
Weight: 2400 tons 2,700 short tons or 2,400,000 kg; 5,400,000 lb

4. TAKRAF RB293: Mesin terbesar dalam sejarah manusia
Seperti Bagger 288, ini adalah Excavator terbesar yang dibina oleh syarikat German, TARKAF Industry. Mesin ini memegang rekod sebagai mesin terbesar dan terberat di dunia dan digunakan di lombong arang batu di Victoria, Australia

Features:
Height: over 94.5 meters or 310 feet tall
Length: over 220 meters or 722 feet long,
Weight: over 14,196 tons or 31.3 million lbs

5. Overburden Conveyor Bridge F60: Mesin terbesar yang dapat bergerak bebas
Overburden Conveyor Bridge F60 adalah mesin terbesar yang dapat bergerak bebas. Alat ini tidak diaktifkan setelah 13 bulan beroperasi dengan alasan sumber tenaga dan politik.

Ketinggian alat ini mencapai 60meter [F60] dan panjang sekitar 502 Meter. Alat ini juga sering disebut “Lying Eiffel Tower” F60 adalah salah satu dari lima Conveyor yang digunakan di lombong arang batu di German.

Features:
Length: 502 m long
Width: 240 m wide
Height: 80 m tall
Weight: 13,600 metric tons

6. Large Hadron Collider: Mesin akselerator partikel terbesar di dunia
Large Hadron Collider adalah kompleks memproses partikel berkuasa tinggi yang terbesar di dunia. Berfungsi untuk memancarkan dua pancaran partikel proton dengan tenaga kinetik yang sangat besar.

LHC dibina oleh Badan Kajian Nuklear Eropah(CERN).Projek ini dimulai sejak tahun 1995, dan merupakan projek terbesar yang pernah dilakukan oleh manusia, dengan menggunakan peralatan paling rumit di dunia, serta memakan kos lebih dari USD 10 milian dengan mengambil masa untu disiapkan lebih dari 14 tahun.

Terletak 91 meter di bawah sempadan Perancis-Swiss dekat Geneva, Switzerland, mesin yang berbentuk terowong sepanjang 27 kilometer ini dibina oleh 10 000 ilmuwan dan jurutera, dari lebih 100 negara, serta mendapat sokongan oleh ratusan universiti dan laboratorium.

Features:
Length: 27 km or 17 mil
Circumference: 175 m or 570 ft
Built & Funded: 10,000 scientists and engineers from 100 countries

7. BHC SR-N4 Mk-3: Hovercraft non militer terbesar
BHC SR-N4 adalah Hovercraft terbesar yang bertujuan untuk mengangkut 418 penumpang dan 60 kereta.
Rekabentuknya adalah sepanjang 40 meter (131 kaki), berat 190 ton (193 t), mampu meluncur hingga 83 knot (154 km / jam). Hovercraft ini dibangun oleh British hovercraft Corporation pada 1966.

8. Typhoon: Kapal selam terbesar yang pernah dibuat
Typhoon adalah sebuah kapal selam pengangkut rudal terbesar yang pernah dibuat. Kapal Selam ini menggunakan tenaga nuklear dan dioperasikan oleh angkatan Laut Soviet pada 1980an.

Dengan berat maksimum 26000 Ton, Typhoon adalah sebuah senjata pemusnah paling menakutkan pada masa itu. Oleh kerana kos operasi yang mahal, maka kapal selam ini dihentikan operasinya.

9. Emma Maersk kapal kontainer terpanjang yang pernah ada
Kapal besar ini adalah kapal kontainer terpanjang yang pernah dibina di dunia dan pada tahun 2008 itu menjadi kapal terpanjang pernah digunakan.

Kapal ini dapat membawa kira-kira 11.000 unit atau 1.400 unit [masing – masing sepanjang 20 kaki] muatan, jauh lebih banyak dari kapal lain yang pernah ada.

10. Knock Nevi’s: Kapal terbesar yang pernah dibina
Ini adalah super tanker terbesar. Knock Mevi adalah sebagai tempat simpanan dan pemindahan terapung [FSO] yang dimiliki oleh Fred Olse, Norwegia.
Kapal ini jauh lebih panjang/tinggi dari menara kembar petronas [1480 ft dibanding 1504 ft]

Features:
Length: 458.45 m or 1,504 ft long
Width: 69 m wide
Height: 30 m tall
Weight: 564,763 tons

11. Airbus A380: Pesawat penumpang terbesar
Airbus A380 yang dihasilkan oleh Airbus S.A.S. adalah sebuah pesawat dua tingkat, dengan empat mesin yang mampu memuatkan 850 penumpang dalam konfigurasi satu kelas atau 555 penumpang dalam konfigurasi tiga kelas.

Pesawat ini melaksanakan penerbangan pertama pada 27 April 2005 dan memulai penerbangan komersial pada akhir tahun 2007 setelah ditunda beberapa kali.

12. Antonov An 225: Pesawat terbesar dan terberat di dunia
Antonov An-225 Mriya merupakan pesawat terbesar kedua di dunia yang dibuat oleh Syarikat Antonov. Nama belakang pesawat ini Mriya yang dalam bahasa Ukrain berarti mimpi atau inspirasi.

Sebelum ini pesawat ini digunakan untuk mengangkut pesawat ulang alik Buran menggantikan Myasishchev VM-T. Namun seiring dengan pecahnya Kesatuan Soviet pada tahun 1991 dan projek Buran yang tidak dilanjutkan lagi pada tahun 1993, pesawat ini terpaksa dihentikan operasii (tidak kelihatan) selama hampir 8 tahun.

Pada tahun 2001, pesawat ini kembali beroperasi dengan menjadi pengangkut berat yang bernombor penerbangan UR-82060 (yang sebelumnya СССР-82060) sehingga sekarang.
 

Gangster Paling Berbahaya Di Dunia

Aryan Brotherhood (America)


Mexican Zoot Ladies


Mara Salvatrucha 13 (Los Angeles)


Yakuza Family (Japan)


Chinese Triads (China)


La Eme (Mexico)


The Crips (African American)


The Mungiki (Kenyan)


La Nuestra (Mexican American)


Bosozoku Bikerz Gang (Japan)
 
Di atas tu adalah gangster yang paling berbahaya di dunia.. Bosozoku Bikerz Gangyang paling bahaya saya tengok...Ramai beb...

18 Cara Jimat Minyak

CARA #1
Isi minyak di waktu awal pagi atau di waktu suhu sejuk. Ini kerana ia mempunyai kapasiti lebih banyak cecair petrol pada waktu sejuk berbanding waktu panas siang hari yang banyak wap sahaja. Sekiranya anda perhatikan, jika isi minyak di waktu tengah hari petrol akan meruap lebih cepat dan membuatkan ia dapat dibau dengan terlalu ketara.
Oleh dengan itu, bagi mengurangkan kerugian petrol anda ‘hilang’ ditelan angin hendaklah jadikan amalan mengisi petrol di awal pagi atau ketika cuaca sejuk.
CARA #2
Isi minyak dengan perlahan-lahan (tidak berterusan) supaya cecair petrol dapat masuk sepenuhnya ke dalam tangki dan mengurangkan fenomena wap petrol meruap bebas akan membazirkan minyak anda.
CARA #3
Isi minyak semasa tangki separuh penuh. Ini kerana lagi banyak baki minyak dalam tangki akan mengurangkan kapasiti ruang udara sekaligus anda akan dapat lebih petrol dalam tangki yang lebih optimum.
CARA #4
Kurang beban atau berat – Jangan bawa barang yang tidak perlu (kereta anda bukan stor). Penambahan berat sebanyak 50 kilogram meningkatkan penggunaan minyak sebanyak dua peratus.
CARA #5
Perhatikan tayar anda, mesti ada tekanan angin mesti betul. Jika tidak, penggunaan minyak bertambah lima peratus kerana geseran lebihan.
CARA #6
Penyelenggaraan – Penalaan enjin yang teruk meningkatkan penggunaan minyak hingga lebih 50 peratus. 
Jangan malas check tahap palam pencucuh, tali kipas dan penapis udara diperiksa secara berkala.
CARA #7
Kelajuan – Lebih perlahan anda memandu, lebih jimat minyak digunakan (dan tidak disaman).
Memandu melebihi 90 kilometer sejam (km/j) akan meningkatkan dengan ketara penggunaan minyak
Secara perbandingan, pada kelajuan 100 km/j, penggunaan minyak bertambah 10 peratus, 105 km/j (15 peratus) dan 110 km/j (25 peratus). Ia berbeza bagi setiap cc kereta, lagi tinggi cc lagi banyak minyak dibakar.
CARA #8
Jika kereta tidak bergerak, matikan enjin jika sekadar menunggu seseorang. Elakkan menekan pedal minyak enjin ketika kenderaan tidak bergerak..
CARA #9
Penggunaan gear – Pilih gear yang sesuai dengan kelajuan. Menggunakan gear rendah untuk kelajuan tinggi menyebabkan pembaziran minyak kerana enjin menjadi lebih pantas. Jangan malu-malu menggunakan mod ‘ekonomi’ jika kereta anda memilikinya.
CARA #10
Brek – Jika anda sudah tahu di mana hendak berhenti, perlahankan kenderaan secara beransur-ansur.
Elakkan brek mengejut.
CARA #11
Perancangan – Rancang perjalanan untuk mengelakkan kesesakan lalu lintas. Ini menjimatkan masa, wang dan mengelakkan tekanan.
Anda juga boleh buat multi task kerja anda.. iaitu dgn memaksimumkan sebaik mungkin satu perjalanan dgn pelbagai kerja.. misalnya balik kerja dari opis boleh singgah beli barang rumah kat memana berdekatan.
So ujung minggu dah x perlu lagi nak kuar kereta lagi.. minyak pun save...
CARA #12
Minimum – Kurangkan perjalanan jarak dekat kerana ini meningkatkan penggunaan minyak sebanyak 40 peratus. Kalo dah terlalu dekat elok guna basikal atau motosikal saja berbanding kereta.

CARA #13
Tak perlu pasang aircond kete kalo cuaca dah sejuk.. atau matikan aircond apabila dah nak dekat sampai destinasi. Penggunaan minyak bertambah 10% apabila menggunakan aircond.
CARA #14
Tok sah merempit cilok sana sini.. Kalo boleh perlu bijak tekan pedal accelerator dengan berhemah.. kalo nak jimat kenalah bawa bersederhana tak yah laju-laju.. yang penting rileks dan steady saja.. Kalo nak racing gi masuk Sepang Circuit...

CARA #15
Pastikan tingkap kereta ditutup semasa memandu utk melancarkan pergerakan kereta. Jika tidak, kete anda akan bertambah geseran dan perlahan dan menyebabkan anda menekan minyak lebih byk untuk bergerak.
CARA #16
Kurangkan perjalanan kereta semasa waktu peak hour.. kalo KL biasanya pegi awal keje sebelum jalan utama sibuk. Sbb bila jem, makin kuat minyak habis terutamanya auto. Kalo bole guna kete manual.. bagi mereka yang nak jimatlah.. kalo auto ni mmg makan minyak daripada manual.
CARA #17
Pastikan enjin berfungsi dengan baik dan sentiasa diservis ... Tukar minyak pelincir mengikut jadual - selaras dengan cadangan pengeluar kenderaan. Dan juga gunakan minyak pelincir berkualiti tinggi untuk memaksimumkan keberkesanan enjin. Bab ini kene tanya mekanik yang lebih arif mengenai kereta anda.
CARA #18
Warming up enjin kereta anda sekurang-kurangnya 30 saat setelah enjin dihidupkan. Tak perlu tekan pedal untuk warming up kerana ia akan membazirkan minyak sahaja.
 

SEBAB-SEBAB KENAPA PENJARA PUDU DITUTUP...???!!!


FAKTA YG MENGEJUTKAN......harus semua ambil iktibar...

SEBAB-SEBAB KENAPA PENJARA PUDU DITUTUP...???!!!

Berlaku di Penjara Pudu Kuala Lumpur di suatu ketika dulu. Hanya boleh disebarkan pada orang-orang tertentu sahaja...

Sebelum Penjara Pudu ditutup dulu pernah diceritakan bahawa terdapat satu bilik dipanggil "Bilik Terakhir". Dibilik inilah seringnya berlaku kejadian pelik sejak Penjara Pudu ditutup.

Dinamakan "BILIK TERAKHIR " adalah kerana dulu ia merupakan bilik kediaman terkahir bagi si pesalah jenayah berat sebelum menjalani hukuman gantung sampai mati pada keesokan harinya dibilik gantung..


Di BILIK TERAKHIR inilah pesalah dikatakan akan meratap,menangis, menjerit, bercakap seorang diri dan berbagai lagi perlakuan kerana menyesali kesalahan mereka yang lalu. Mereka menjadi begitu kerana dikatakan tidak kuat semangat menghadapi maut keesokan harinya yang telah diketahui mereka.

Menurut kata warden-warden yang masih ada di Penjara Pudu sewaktu proses pengosongan Penjara Pudu dijalankan, mereka sering terdengar suar a-suara sayu meminta tolong, suara orang menangis dan bermacam macam lagi dari Bilik Terakhir tesebut.
Tak kurang juga ada diantara warden yang terlihat seekor kambing hitam sering masuk menembusi pintu bilik itu tanpa dibuka dan kemudian tidak pula kelihatan kambing keluar semula.

Ramai bomoh dan pawang yang dipanggil bagi memulihkan bilik tersebut mengatakan bahawa suara-suara yang sering kedengaran diwaktu malam dari Bilik Terakhir itu adalah akibat roh-roh pesalah yang mati ditali gantung tersebut tidak tenteram kerana mati mereka ditali gantung.

Nak dijadikan cerita pada suatu malam Jumaat ketika hujan renyai-renyai seorang warden telah ditugaskan mengawal kawasan yang berhampiran dengan "Bilik Terakhir" itu. Ketika sedang berkawal kira-kira lebih kurang pukul 01:00 pagi beliau terdengar seperti tapak kaki sedang berlari-lari berhampiran bilik tersebut.

Ia cuba beranikan diri untuk untuk melihat apakah bendanya itu.Sedang ia mengamat-amati maka terlihatlah dalam kesamaran seekor kambing hitam sedang menuju kearah Bilik Terakhir itu lalu lesap begitu saja. Ia berasa harian bagaimana seekor kambing boleh ada dikawasan itu? Oleh kerana ingin tahu ia beranikan juga diri menghampiri Bilik Terakhir itu.

Alangkah terperanjatnya mendapati pintu bilik itu telah bertukar menjadi pintu gua. Mulalah ia berasa gementar, seram serta menggigil ketakutan namun diberanikan juga diri memasuki pintu gua yang samar-samar itu sambil meninjau-ninjau didalamnya jika terlihat akan kambing tadi. Apabila sampai je kedalam gua tersebut alangkah terperanjatnya ia bila didapati banyak harta karun dalamnya. Ia cuba mengambil harta itu tetapi tiba- tiba hilang dari pandangan lalu menjelmalah satu lembaga yang mengerikan seraya berkata,

"Heyyyyyy manusiaaa. Jangan awak sentuh harta itu. Hartaaaa itu bukan kauuu yang punyaaaa " " ahmad albab yang punyaaaaaa " Ha Ha Ha Ha Ha " Yaaaaaaa, ahmad albab yang punyaaaaaa ... "

Tahniah kerana minat membaca.

p/s:-aku pun terkena...so apa salahnya foward kat org lain lak kan ....hahahaha

Sumber: