Pages

Wednesday, May 30, 2012

Air Kencing Boleh Jadi Racun?

air kencing racung, bahaya air kencing, akibat air kencing, bahana air kencing, ai kencing ikan mati, ikan mati sebab air kencing, jangan kecing dalam air, air kencing punca ikan mati, ikan mati berpunca dari air kencing, dilarang kencing dalam air

HAMBURG: Air kencing perenang dikenal pasti punca kematian beratus-ratus ekor ikan di sebuah tasik di utara Jerman, kata jurucakap persatuan pemancing tempatan. 

Akhbar Korean Herald memetik jurucakap organisasi itu sebagai berkata unsur fosfat dalam air kencing manusia menjadi punca masalah di Tasik Eichbaum berdekatan Hamburg, Jerman.

“Perenang yang kencing dalam tasik itu menyebabkan unsur fosfat membantu peningkatan banyak rumpair. SEOrang perenang membuang air kecil sebanyak satu liter ketika berenang sehari yang menjadi racun kepada ikan.
“Sehingga kini 500 ekor ikan ditemui mati dan keadaan ini dijangka berterusan,” kata jurucakap Persatuan Pemancing Hamburg kepada akhbar Bild yang dipetik Time. 

Sesetengah pihak menyalahkan peluncur ais di atas kematian ikan itu kerana menjalankan aktiviti meluncur ais atas tasik beku ketika musim sejuk sedangkan pada ketika itu ikan sedang dalam proses rehat. 

Persatuan Pemancing sudah lama bertelagah dengan perenang di tasik itu jadi angka ikan yang mati itu mungkin terlalu tinggi, lapor The Local. 

Penduduk dilarang berada di tasik itu kerana tahap rumpair tinggi, tetapi Pihak Berkuasa Alam Sekitar dan Pembangunan Bandar (BSU) kini berusaha membuka semula tasik bagi perenang sebelum musim panas bermula. 
Bagi membantu menyelesaikan permasalahan itu, BSU meminta universiti tempatan menguji teori kematian ikan disebabkan air kencing itu, menurut The Local. 

BSU percaya kematian ikan berpunca daripada sebab biasa dan kegiatan luncur ais. – Agensi


Sumber