Pages

Tuesday, January 17, 2012

Tasbih Nabi Yunus 3




لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ (٨٧) سورة الأنبياء

Ertinya: Sesungguhnya tiada Tuhan (yang dapat menolong) melainkan Engkau (ya Allah)! Maha Suci Engkau (daripada melakukan aniaya, tolongkanlah daku)! Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang yang menganiaya diri sendiri.۝

Dalam Hadith Sahih Nasai’:

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: ألا أخبركم أو أحدثكم بشيء إذا نزل برجل منكم كرب أو بلاء من الدنيا دعا به فرج عنه، فقيل له بلى، قال: دعاء ذي النون لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين.

Ertinya: Nabi SAW bersabda: Maukah aku beritahu kamu sesuatu, bilamana seseorang itu bersedih atau ditimpa kesusahan dan dia berdoa dengan ucapan ini nescaya terlepas ia dari masalah tersebut. Para Sahabat menjawab, “Mahu wahai Rasulullah”.
Nabi SAW menyambung, “Ucapkanlah doa Zinnun ‘Lailaha....”.

Dalam Hadith Sahih Tirmizi:

فإنها لم يدع بها رجل مسلم في شيء إلا استجاب له.

Ertinya: Nabi SAW bersabda: Doa Zinnun yang diucapkannya kepada Tuhan-Nya dalam munajatnya, sesungguhnya tiada seorang Muslim berdoa dengan doa ini melainkan Allah memakbulkannya.

Tasbih Nabi Yunus ini adalah antara Ismul A’zam. Doa yang dimunajatkan oleh Nabi Allah yang mulia bernama Yunus. Tasbih ini didengari oleh para malaikat walaupun ketika itu Nabi Yunus berada dalam perut ikan paus. Maka perbanyakkanlah tasbih ini.