Pages

Friday, January 13, 2012

Aliran Sains vs. Aliran Sastera






Assalamualaikum,baru-baru nie saya ada buka satu laman web dan di sini saya nak share kat korang satu topic yang dikira menarik jugak lah bagi pelajar-pelajar form 4 yang baru habis PMR dan tak tahu nak pilih aliran ape......Baca nie sampai habis>>>


 Result pmr baru keluar baru-baru ni, aku ingat akan berakhirlah posting status-status PMR ni, tapi nampaknya makin banyak lagi. Budak-budak PMR ni flood wall facebook aku sampai status orang lain diancam kepupusan, aku yang memang kuat jealous dengan orang yang ada status hot, terus buat status PMR jugak. Kalau setakat 1-2 bijik macam boleh dimaafkan lagi la. Tapi, nak sampai 10 aku buat status PMR. Aku rasa aku sangat hot.

     Posting status PMR ni dah lama start sebenarnya, aku dah perasan sejak bulan lepas lagi. Macam-macam jenis status yang aku Nampak, ada yang risau, ada yang confident, ada yang tak nak pergi ambik result. I was like, these guys really take this matter very seriously, if and only you did that a year ago so that tak perlu la aku baca status budak-budak yang meroyan pasal result tak elok. Aku rasa sangat kejam sekarang. Tolong la, PMR je kot, abang aku dulu, PMR tak ada la sampai straight A’s, tapi sekarang masuk university dapat course best je. Masa depan korang bukan ada kat PMR la, tapi SPM nanti. PMR ni, ko dapat 7E pon still dapat masuk form 4. Tapi kalau SPM nanti ko dapat 10B pon jangan harap la.


     Cakap pasal result, tak cool la kalau tak sentuh sekali bab aliran mana nak pilih next year kan. Aku tengok kawan-kawan kat facebook aku result tak ada la teruk sampai sawan, tapi tak jugak bagus. Tapi semua pakat nak berebut nak masuk aliran sains. Aku rasa diorang ni gila, kalau dah tau diri tu tak capai tahap tertentu nak masuk kelas sains, just forget it and start focusing on something that you belive you could excel on it. Bukan setakat survive, kalau setakat survive, buat penat mak ayah ko je la pergi jaja satu kampung anak dia dapat masuk kelas sains. Imagine la, ko ada dua pilihan, ko masuk, ko lepas cukup-cukup makan je kalau tengok prestasi ko sekarang, kalau ko tiba-tiba jadi rajin extra hard next year tu lain cerita which is a rare occasion. Dan satu lagi aliran yang memang tak cool, tapi bila ko masuk, ko ada peluang tinggi untuk excel dalam bidang tu. Kalau aku sendiri, number is not really my thing, tapi aku masuk jugak kelas sains sebab aku dulu aku follow kawan-kawan aku, adik beradik aku yang lain, cikgu suruh, walaupun aku tau aku takkan excel dalam bidang ni. Kalau aku bagitau parents aku, aku tak nak masuk kelas sains ko rasa diorang bagi? Aku rasa tak,banyak la dorang membebel nanti kata kalau bukan kelas sains memang tak ada masa depan, kalau bukan kelas sains cikgu bagi kurang perhatian blab la bla. Maka terpaksalah aku dok bermain dengan subjek sains yang tak dinafikan memang best, tapi aku tak minat, dan aku tak pandai. Kalau nak kira, tak ada la susah tahap roket sains, tapi kalau dah Math tahap budak darjah 6 macam aku ni, jangan harap la. Nasib baik la dalam 3 subjek sains tu, ada satu subjek menghapal, kalau tak memang harom la hidup aku dalam kelas tu.
 
 
 
 
 
 Orang selalu cakap kalau tak masuk alian sains, tak ada masa depan yang cerah. Apa yang diorang maksudkan dengan  masa depan yang cerah sebenarnya? Nanti besar jadi doctor, jadi engineer? Kalau jadi something else, kira macam kegagalan tahap memalukan? Aku tak tau kenapa, orang kita ni selalu sangat mengagung-agungkan kelas sains ni. Konon berfikiran maju la, fikir semua sains je, tapi bila tanya daya apa yang buat telur pecah kalau jatuh atas tanah semua geleng kepala tak tau. Otak sains la konon. Aku tak tau kenapa, orang kita ni terlalu memberikan perhatian kepada aliran sains, tapi sampai sekarang berapa kerat sangat ahli sains kat Malaysia ni berjaya menyumbang idea yang boleh membawa impak dalam hidup kita? Kalau orang kita dapat beri peluang kat aliran sastera ni, aku rasa memang agak cool sebab aku tengok anak-anak muda sekeliling aku (bukan budak kelas aku, especially budak tepi AKU, MATH FREAK!) agak berbakat dalam bidang seni terutama dalam seni penulisan ni. Aku tengok ramai yang dah pandai cipta lagu, yang dah start publish buku yang aku rasa agak best. Ok la kalau tengok dari pendedahan yang dia dapat secara tak formal, imagine kalau budak-budak ni diberi pelajaran formal, aku rasa diorang mampu meningkatkan bidang sastera negara kita ke tahap yang lebih tinggi. Aku dah bosan bila tanya budak nak jadi apa, semua kata nak jadi the next Einsten, nak jugak dengar jawapan ada yang nak jadi the next Lennon ke. So, apa yang aku boleh kata kat sini ialah, pilih aliran yang ko rasa ko mampu buat, yang ko rasa ko memang minat, dan ko rasa ko akan bawa impak kepada masyarakat jika ko mendalami lagi bidang tu. Make a good choice, follow your heart, not the herd.

     Satu lagi masalah kalau masuk kelas sastera ni, mesti kena duduk kelas bawah. Macam tu lah lumrahnya. Kalau dah duduk kelas bawah ni, mesti diorang rasa hopeless dan helpless dalam study dan diorang rasa malas nak teruskan. Diorang kata, buat apa nak study, kitorang ni budak bodoh la. Aku rasa ni bukan salah diorang 100%, ni jugak ada kaitan dengan pengagungan kelas-kelas sains golongan diatas tu, dia rasa hidup diorang dah musnah, dah gagal, dah berakhir sebab tak dapat masuk kelas sains. Diorang ingat kelas sains je yang boleh bawak masuk university. Aku rasa tak sepatutnya ada grading kelas once dah masuk upper form ni. Aliran pon dah lain kan, adalah sangat tak fair ko kata kelas sains kelas nombor satu, kelas sastera kelas nombor last. Memang la kalau tengok prestasi tahunan pon, budak kelas sains ni la yang meningkatkan peratus kecemerlangan sekolah, tapi kita tak boleh nak samakan dua bidang yang berbeza ni. Apa yang buat case ni lagi teruk adalah kes dimana cikgu-cikgu sumbat budak-budak pandai dalam kelas sains, budak-budak bodoh dalam kelas sastera. Benda ni akan menjauhkan lagi jurang dua aliran ni. Why not bagi chance kepada budak-budak pandai tadi yang berbakat dalam bidang penulisan untuk masuk kelas sastera? Ni akan membukak mata pelajar-pelajar lain bahawa kelas sastera ni bukan kelas untuk orang bodoh dan mereka tak akan rasa bodoh kalau dah terpaksa masuk kelas tu. Frankly speaking, aku pernah jugak terdetik dalam hati yang aku nak masuk kelas sastera, tapi tengok keadaan kelas sastera sekarang yang agak menyedihkan aku terpaksa batalkan niat aku. It’s not students fault, ini salah orang-orang atas tu.

     Apa-apa pun, semua aliran ada kelebihan dan kekurangan masing-masing, sama jugak macam diri kita. Kita jugak ada kelebihan dan kekurangan kita sendiri. Kalau kita rasa kita memang ada kelebihan dalam bidang pengiraan dan analytical thinking ni, teruskanlah niat nak masuk kelas sains. Tapi kalau rasa memang hopeless dengan number,  tak boleh nak tengok sesuatu tu secara anatikal, memang aku tak cadangkanlah masuk kelas sains, memang nanti menyusahkan diri sendiri. Kalau ko sorang susah aku tak kisah, tapi kesian la jugak kat cikgu ko nanti, tak pasal-pasal kena marah dengan orang atas apasal result budak-budak ni cam haram. Kalau yang tak dapat masuk kelas sains tu pulak, jangan la kecewa meroyan sampai dah tak ada esok. Rileks la, masa depan ko bukan terletak kat kelas sains je. Rezeki ada kat mana-mana, tu semua bergantung atas usaha kita, kalau kau dalam kelas sastera pun, kalau kau usaha extra-hard tambah pulak dengan kelebihan ko dalam bidang ko ni, tak mustahil ko boleh beat kawan-kawan ko dalam kelas sains yang tak hebat mana pon, tapi poyo je lebih. Aku tak cakap kat orang lain, aku sendiri dalam kelas sains, dan terbukti, aku memang poyo.

 

 Sumber-http://peripheralio.blogspot.com/2011/12/aliran-sains-vs-aliran-sastera.html