Pages

Monday, December 16, 2013

Kisah Iblis Ketakutan Ketika Hari Kiamat



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jadikan pedoman dan tauladan.
CERITA TAULADAN KOT - Kisah Iblis Ketakutan Ketika Hari Kiamat | Kami pernah membaca sebuah kisah tentang Iblis apabila berlakunya Hari kiamat, masa itu semua manusia dan makhluk dah mati akibat tiupan sangkakala oleh malaikat Israfil.
Masa itu tinggal Iblis sahaja. Ketika itu, Iblis dikatakan mual dan pening kepala akibat bunyi sangkakala yang menakutkan itu.
Timbulnya Malaikat Zabaniyyah dihadapan Iblis dan mengatakan "Bahawasanya, semua makhluk di muka bumi ini telah mati, oleh itu, Allah telah menunaikan janjiNya untuk menarik nyawa kamu pada hari kiamat". Rupa malaikat itu amat menakutkan, wajah yang bengis dan memegang rantai besi yang panas dari neraka dan dihujungnya seperti cangkuk besar yang boleh menghancurkan badan jika sekali dihayun.
Iblis menangis dan berlari sekeliling dunia. Kemana sahaja dia lari, dia ternampak malaikat itu, dia lari sehingga ke suatu kawasan, dia terduduk keletihan. Dia memandang ke belakang dan ternampak malaikat itu dan melarikan diri ke makam Nabi Adam.
Sampai di Makam Nabi Adam A.S. dia mencemuh dan marah "Di sebabkan engkau aku jadi begini! Di sebabkan kau, aku di hina dikeji dan dibuang dari Syurga! Di sebabkan kau, aku masuk neraka!" Tiba-tiba malaikat itu muncul di belakang Iblis mengatakan, "Apa yang kau lakukan semua ini bukan salah Adam, tetapi kesalahan engkau tidak mahu mematuhi perintah Allah yang maha Esa" Cangkuk itu dihayun dan tertusuk di badan Iblis itu dan ditarik nyawanya dengan penuh kekerasan, Semasa ditarik Iblis menjerit kesakitan yang diupamakan jika manusia terdengar bunyi Iblis menjerit, Semua manusia boleh mati akibat jeritan yang amat kuat.
Sampai di neraka, Iblis memanggil Ahli-Ahli Neraka dan mereka berkumpul hadapan mereka dengan cemuhan, jeritan, sesalan dan lain-lain, keadaan di neraka itu amat menakutkan dan penuh dengan rintihan dan tangisan. Iblis mengatakan


"Sesungguhnya, Allah telah memberi kamu pilihan, Tetapi engkau menyalahkan aku sebab aku yang memberi pengaruh kepada kamu semua, Sedangkan Ada Nabi-Nabi telah mengajar kamu, Bahawa Allah,Tuhan yang satu, Tetapi engkau telah memilih jalan lain, kerana keputusan ditangan engkau, aku hanya memberi pendapat aku sahaja. Sesungguhnya, dalam situasi sekarang ini, Aku tidak boleh menolongmu, Engkau tidak boleh menolongku, Jadi Semuanya salah diri anda sendiri, bukan aku, aku hanya bercakap sahaja, tapi engkau yang mempunyai petunjuk depan mata kamu, kamu mengingkari akibat janji-janji palsu aku.