Pages

Sunday, May 27, 2012

Dah Tukar Domain,Good Bye Blogspot

Salam Blogger Semua, Bagi yang dah mengikuti blog Amir selama ini, korang pasti perasan yang Amir dah bertukar domain dari .blogspot.com ke .com kan?Amir dah tukar petang kemarin,Hari ini hari pertama Amir menggunakan .com.Amir beli Di NETKL Hehe, nak tau sebab apa Amir tukar????

 Ini Menunjukkan Amir dah serius berbloging.Dah setahun lebih Amir berblogging tapi sekarang nie Amir dah mula serius.

Selain tu,Hah,bende ni la buat Amir geram dan sakit hati tau... Sebab apa???? disebabkan berdomainkan .blogspot.com traffik Amir dah menurun semakin mendadak! .. Ya betol tu sampai takder 'unic visitor' langsung..... hermm,.... Tambahan lagi pagerank baru jer meningkat ke 1/10 ..

Di atas tu merupakan sebab utama Amir tukar ke .com..Ada lagi sebab sebab lain antaranya ialah:

1) Tambah bilangan trafik blog


-tak percaya??sebenanya bila korang tuka domain nih lebih kurang macam ko punye blog tu dah well published lah paham tak?aku bagi contoh lah korang nak bace paper online pagi-pagi kan ade ke paper online tu guna blogspot?www.utusan.blogspot.com kan ke macam tak best jek tu?kat sini lah korang mula bermain dengan keyword dan gunanya SEO ngan SERP secara tak langsung korang akan dapat tambah bilangan pembaca kat blog korang :)Satu lagi,ini akan memudahkan orang nak buka blog kita.tak ada lah lagi dalam kepala orang(malas lah aku buka blog nie,panjang gila url dia)..

2)Kukuhkan kedudukan

-Masih untuk SEO dan SERP bila korang tuka domain jangan lah pakai nama yang susah orang nak ingat yang panjang-panjang sangat tuh cth : www.inisayapunyeblogsayapunyesukahatilah.com kan ke susah tu? cube macam aku ne www.budakladang.com haaa kan ke comel tu senang dan simple jew.Tak lah mengada-ngada sangat. :P

3)Nuffnang akan Menjadi Makin Maju

-Yelah,bila traffic mencacak,mesti nuffnang makin cepat masuk..Nuffnang pun orang yang ada domain sendiri..Baru Nuffnang nampak kita nie serius nak Berblogging..Bukan main-main..Amir harap lepas nie nuffnang amir akan cepat masuk..Thanks Nuffnang..

Walaubagaimanapun!!!!!

Bila kita tukar domain mesti ada Akibatnya dan effect yang kurang menyenangkan..Antaranya ialah:


1. Ranking alexa akan merosot dan bermula semula dari awal selepas tukar domain.


Ya,bila kita tukar domain..Ranking alexa kita akan bermula dari awal.."Alamak,,gila lah kalau macam tu."
Tak jugak,walaupun ranking alexa kita start dari awal,sebentar jew ranking kita akan jadi baik semula.Kita kan pakai .com



Ini dia yang akan belaku selepas tukar domain.
Diambil selepas sehari bertukar domain
Ianya akan bermula semula seperti newborn. Kembali ke permulaan hinggakan no data, dan tiada ranking dalam negara. Standard la fenomena ni. Kira baguslah domain ni. Sebab pakai-pakai je domain, bila check alexa, terus ada link in dari website luar negara. laughing

2. SERP google dan pagerank selepas tukar domain.




Pagerank – Pagerank ni aku tak kisah sangat sebab masih pagerank 1 sebelum tukar domain. Dah tentu ianya akan turun menjadi telur lepas aku tukar domain.
SERP – Bagi entri yang berada di SERP google. Terdapat sedikit perubahan. Ada sesetengah entri yang menurun sedikit reputasinya. Ada juga yang drastik penurunannya. Dan ada juga yang kekal baik di SERP. Bermakna memberi impak lah, tapi sedikit sahaja.


3. Pembaca blog akan kehilangan arah cari blog kita. Seterusnya trafik akan jatuh.


Dalam hal ini tiada masalah akan berlaku jika kita dah set up redirect kan. Cuba try buka domain http://tajdidislam.blogspot.com  pada new tab. Demikian juga trafik yang didatangkan dari search engine. Dont worry sangat, redirect dari webmaster je k.

Kesimpulan


1. Sekiranya ada niat nak tukar domain, adalah lebih terbaik tukar awal-awal. Agar tidak banyak kerugian  alexa dan pagerank. Apapun itu hanyalah bilangan angka yang masih boleh di capai balik (perlukan masa je). Hidup ku dengan pegangan try and eror k hee hee.

2. Jangan takut akan kejatuhan reputasi SERP google, follower hilang dan trafik hilang. Sebab pasti ada jalan setiap benda tu selagi kita nak dan usaha. Buat research dulu.