Penyembahan lembu betina sebenarnya adalah hasil pemikiran lama warisan
kelompok masyarakat primitif yang disebut 'totem'. Ini adalah semacam
penyembahan pada thaghut, yakni penyembahan yang dilakukan manusia
primitif pada tuhan yang berupa binatang atau tumbuh-tumbuhan, kerana
diduga bahawa antara manusia, binatang, atau tumbuh-tumbuhanada tali
persaudaraan dan hubungan keakrabatan.
Totem sendiri diakui sebagai sesuatu yang suci dan najis sekaligus.
Tuhan totem dipelihara dan dijaga oleh ajaran tabu. Di antara yang
dianggap tabu adalah bahawa ahram hukumnya membunuh haiwan dan
tumbuh-tumbuhanatau memakan dagingnya. Itulah pertumbuhan keyakinan tabu
berkenaan dengan makanan.
Pemikiran ehwal tabu memakan daging binatang dan tetumbuhan telah lama
berakar apda sebahagian masyarakat di dunia. lembu betina menjadi tabu
bagi orang india yang beragama Hindu, dan babi menjadi tabu untuk di
makan bagi orang-orang yahudi.
Lihat buku 'Al-Yahudiyyah fi al-Aaqidah wa at-Tarikh' karya 'Isamuddin Hifni Nasif, hlm. 16-17.
Seoarang filsuf besar, Will durant, pernah mengatakan;
"Pada hakikatnya, anda akan menemukan bahawa segala khurafat, tahyul
atau tradisi lama, sentiasa berhubungan dengan perikehidupan manusia
modern sekarang. Sesungguhnya peradaban adalah karya segelintir orang
yang membangunnyasecara bertahap dan perlahan-lahan disertai kesabaran
dalam mengumpulkan bahan-bahannya dari perikehidupan yang penuh
kemewahan. Sementara itu, kebanyakkan orang, meskipun telah berlalu
seribu tahun, tidak memperlihat suatu perubahan yang bererti.' lihat
'Story of Civilization', jilid I, hlm. 103.
Oleh kerana itu, Islam sangat tegas mengharamkan pembuatan dan
penempatan dirumah-rumah atau di pelbagai tempat. Perilaku mengagungkan
patung, di samping mengundang kehadiran syaitan dan mmengusir Malaikat,
kerap mengundang orang untuk mengagungkan dan membesarkan sesuatu yang
melahirkan fitnah.
Tidak
seorang pun dapat mengatakan bahawa peradaban manusia telah mencapai
sesuatu batas kemajuan yang tinggi kerana semua akal manusia
memperkenankan adanya penyucian atas berhala. Kita lihat orang-orang
hindu di India menyembah lembu betina. ( Lembu adalah sebahagian dari
sesembahan orang-orang Hindu yang selama bepuluh-puluh tahun, bahkan
berabad-abad, tidak pernah lenyap untuk disucikan dan di sembah). Dalam
kitab 'Samaveda', salah satu bahagian dari 'Weda' kitab suci orang
Hindu, terdapat semacam ibadah berupa nyanyian yang berjudul "Sembahyang
kepada lembu betina". Jika diterjemahkan, nyanyian itu akan berbunyi:
'Wahai lembu betina suci, bagimu pemujaan, kemuliaan, dan doa pada
setiap penampilanmu. Engkau edarkan dan bahagi-bahagikan susu waktu
fajar menyingsing dan ketika malam gelap gelita.Atau,engkau lahirkan
anak lembu(betina atau jantan).Kami akan menyiapkan bagimu tempat
luas,suci,dan layak bagimu.Kami juga akan menyediakan air jernih yang
boleh engkau minum.Wahai lembu betina ,semoga engkau berkenan
menyebarkan nikmat penuh kebahagiaan di antara kami."
Ada sebuah hikayat yang mengisahkan percakapan antara seekor babi dengan
seorang raja.Suatu hari,seekor babi pergi menemui seorang
raja.Kebetulan ketika itu,ia sedang melakukan sembahyang di depan lembu
betina,seraya mengisytiharkan lembu betina itu sebagai sembahannya yang
berpengaruh atas dirinya.Berkatalah babi kepada sang raja:
'Wahai raja,bila engkau akan menyembahkan aku?"
Tentu saja sang raja marah seraya membentak babi, lalu berkata:
"Keluarlah kamu! Jika tidak, maka aku akan membunuhmu!"
Mendengar perkataan sang raja, maka sang babi pun menangis, lalu berkata..
"Baiklah, ternyata engkau hanya mahu dan suka memakan dagingku saja. Aku
mati untuk menyajikan kepadamu apa yang kamu suka. Tetapi, meskipun
demikian, kamu hanya mahu menyembah lembu betina dan tidak menyembah
aku."
Rajapun menjawab:ditet
"Sungguh kamu bodoh, wahai babi. Aku mengambil dagingmu setelah kamu
mati, yakni dalam keadaan kamu tidak dapat memberi apa-apa dan tidak
pula dapat menolak apapun.Dagingmu akan segera habis termakan. Adapun
lembu, ia dapat memberiku makanan dengan penuh ketaatan, tetapi ia tetap
hidup. Demikianlah, selanjutnya, ia selalu menyajikan makanan dari hari
ke hari tanpa habis-habisnya. Sungguh ia menjadi simbol al-ithar
(altruisme). Atas dasar itulah aku menyembahnya. Diantaranya, ia
berkata;
"Sesungguhnya, pengjagaan atas lembu betina, sebagaimana ditetapkan
dan diwajibkanoleh agama Hindu, adalah hadiah dari orang-orang hindu
bagi dunia. Hal itu juga merupakan pancaran adanya rasa persaudaraan
antara manusia dan haiwan. dalam pemikiran orang-orang hindu, diyakini
bahawa lembu betina adalah ibu manusia. Memang demikian menurut
hakikatnya. ketika saya melihat seekor lembu betina, saya tidak
menganggap bahawa saya melihat seekor haiwan, kerana saya menyembah
lembu betina dan akan terus berusaha menyembahnya di hadapan alam
semuanya. Bahkan, keibuan lembu betina melebihi peranan ibu yang
sebenarnya jika ditinjau berbagai segi. Pertama, ibu yang sesungguhnya
hanya menyusui kita selama satu atau dua tahun, tetapi ia menuntut
khidmat dari kita sepanjang umur sebagai balasan atas jasanya itu.
Sementara itu, ibu kita lembu betina memberi susu kepada kita untuk
selamanya dan ia tidak meminta apapun dari kita selain makanan biasa
saja. Kedua, jika ibu kita yang sesungguhnya sakit, maka kita perlu
mengeluarkan banyak belanja untuk kesembuhannya. Jika ibu lembu betina
sakit, kita tidak banyak mengeluarkan wang. Ketiga, jika ibu kita yang
sesungguhnya mati, maka kita di tuntut untuk mengurusnya sampai selesai
dan hal itu memerlukan banyak biaya. Sementara itu, jika ibu lembu
betina mati, ia tetap memberi manfaat pada kita sebagaimana ia masih
hidup, kerana kita dapat mengambil manfaat dari setiap bahagian
jasadnya, termasuk tulang, kulit, dan bahkan tanduknya. Saya tidak
mengatakan ini untuk menegaskan betapa kecil peranan ibu yang
sesungguhnya, tetapi saya ingin menjelaskan sebab-sebab saya menyembah
lembu betina, dan saya mengaku sebagai bahagian dari mereka. "