Pages

Sunday, February 12, 2012

8 amalan yang boleh merosakkan otak

Antara perkara yang boleh rosakkan otak adalah :

1. Terlebih makan
Makanan memang perlu untuk otak kita bekerja. Tapi kalau terlebih makan, ia akan membebankan pembuluh darah otak dan akan mengurangkan kuasa mental otak. Amalkan lah sunnah Rasulullah yakni berhenti makan sebelum kenyang.

2. Tutup muka ketika tidur
Amalan menutup muka ketika tidur akan mengakibatkan otak menerima lebih banyak karbon dioksida berbanding oksigen. Amalan ini boleh membawa kepada kerosakan otak.

3. Merokok
Asap rokok boleh mengakibatkan sel-sel otak terjejas atau terbakar dan boleh mengakibatkan penyakit 'Alzheimer'. Jadi, mulai sekarang, SAY NO TO ROKOK!!!

4. Banyak tidur
Tidur bagus untuk merehatkan otak. Akan tetapi, jika tidur terlebih-lebih boleh mengakibatkan sel-sel otak kita mati. Jadi, amalkan tidur enam jam sehari. Itu dah cukup untuk merehatkan otak kita.

5. Pencemaran udara
Otak kita merupakan organ yang paling banyak guna oksigen. Jadi, jika adanya pencemaran udara, ia boleh menyebabkan pengurangan bekalan oksigen ke otak dan otak menjadi kurang aktif.

6. Kurang berimaginasi
Kurangnya berimaginasi boleh menyebabkan tahap kecerdasan dan keaktifan otak menurun. Berfikir merupakan salah satu cara yang terbaik untuk melatih otak kita.
 


7. Tidak mengambil sarapan pagi
Apabila kita skip sarapan kita, paras gula dalam darah akan jadi rendah. Makanya, akan mengakibatkan kekurangan bekalan nutrisi pada otak dan menjadikan otak kurang aktif. Jadi, kepada sesiapa yang on diet, jangan sesekali skip sarapan ye.

8. Jarang berfikir
Jarang berfikir menyebabkan otak kita kurang aktif. Oleh itu, adakan perbincangan dengan rakan-rakan tentang topik yang boleh menjana kecerdasan otak kita. Make sure topik yang dibincangkan itu boleh menambah keberkesanan otak kita. Jangan dok fikir benda-benda yang negatif. Tak moh tak moh. Itu boleh menyebabkan otak kita tidak sihat.

kesimpulannya, selalu lah amalkan perkara-perkara yang boleh menambah keberkesanan untuk otak kita bekerja. Jauhkan perkara-perkara yang boleh merosakkan otak kita.