Pages

Tuesday, March 20, 2012

Petua dan doa amalan untuk kuatkan daya ingatan

 
Doa amalan untuk kuatkan ingatan?? firstly aku bukanlah ustaz mahupun penceramah agama bahkan lagi bukan pelajar jurusan agama namun niat aku hanya untuk menyebarkan amalam-amalan yang baik demi mengingatkan sesiapa yang terlupa pada nya termasuk diri aku sendiri, berdasarkan entry Doa Ringkas Selepas Solat Fardhu yang menjadi top post aku dalam beberapa minggu ini walaupun dah lama aku publish entry tuh...


So kali ini aku nak post satu lagi entry berkaitan doa ini, iaitu doa amalan untuk kuatkan daya ingatan...memandangkan semua pelajar universiti termasuk aku dah start new sem baru-baru ini, apa salahnya kalau amalkan bacaan atau doa ini untuk mudah mengingati apa yang pensyarah kita ajarkan...












Nway tak lengkap rasanya kalau hanya berdoa, kini aku nak berkongsi dengan korang, petua dan amalan yang wajib dilakukan demi menjaga ingatan kita:



          #1-banyakkan membaca al-quran
          #2-peruntukkan masa tidur yang cukup
          #3-kawal tekanan dengan bijak
          #4-banyakkan bersenam
          #5-fokus pada sesuatu pekerjaan
          #6-banyakkan membaca


Harap-harap apa yang aku kongsikan ini dapat membawa kepada kejayaan kita bersama :)


Entry kali ini berdasarkan bahan bacaan di Laman Doa dan Amalan Pilihan


p/s: apa salahnya copy paste jika itu yang membawa kebaikan ;p