Pages

Sunday, October 28, 2012

Video Gol Pertama Nazmi Faiz Di Beira Mar Juniores Musim 2012-2013

Nazmi Faiz Memakai Jersi No.8


Nazmi Faiz Mansor berjaya mendapatkan sentuhan gol pertamanya sejak main dengan team Beira Mar Juniores (SC Beira Mar U19). Jaringan gol pertama Nazmi Faiz berjaya diperolehi pada minit ke 35 ketika
perlawanan Beira Mar Juniores vs AC Viseu awal pagi tadi. Beira Mar Juniores berjaya menewaskan AC Viseu dengan jaringan 2-0. Jaringan gol kedua juga adalah hasil assist daripada Nazmi pada minit ke 49 dan gol dijaringkan oleh Ricardo Tavares. SC beira Mar U19 terus mengungguli takhta Liga Remaja Divisyen 2 Portugal dengan kemenangan ini dengan 19 mata hasil daripada 6 kemenangan dan 1 seri sepanjang 7 perlawanan liga. JOM tengok VIDEO GOL PERTAMA JARINGAN NAZMI FAIZ DI BEIRA MAR JUNIORES UNTUK MUSIM 2012/2013.


KLIK SINI UNTUK KETAHUI DETAILS KEDUDUKAN BEIRA MAR JUNIORES DALAM LIGA

Saturday, October 27, 2012

Benarkah Pencipta USB Flash Drive Seorang Rakyat Malaysia?



Pada hari ini USB Flash Drive merupakan antara benda yang paling penting dan dianggap sebagai satu keperluan terutamanya pelajar dan pekerja. Jika anda masih ingat lagi pada ketika itu USB Flash Drive berjenama Pendrive bersaiz 128MB pada harga RM300 sekitar tahun 2003. Tapi harganya semakin menurun pada masa sekarang ini, dengan ruangan storan yang semakin berganda, membolehkan para pengguna mendapat storan beberapa gb pada harga hanya puluhan ringgit. Tahukah anda, disebaliknya, orang yang menggunakan teknologi USB untuk storan dengan penciptaan single-chip USB adalah seorang rakyat Malaysia?


Penciptanya adalah Pua Khein-Seng, berasal dari Sekinchan, Selangor. Pua Khein-Seng dan seorang sahabat tempatan telah bekerjasama dengan tiga jurutera dari Taiwan untuk menubuhkan Phison Electronics Corp pada bulan November tahun 2000. Pada asalnya, Pua Khien Seng ke Taiwan dalam melanjutkan pelajaran ke Taiwan dalam bidang kejuruteraan, dan kekal menetap disana dengan menubuhkan syarikat di sana. Enam bulan selepas penubuhan syarikat tersebut, mereka telah mencipta peranti yang dinamakan Pendrive dengan teknologi single-chip controller flash controller.


Syarikat Phison juga telah meningkat naik dengan pantasnya. Mereka telah melancarkan Pen Drive pada Jun 2001, dan telah mendapatkan kembali segala modal mereka pada Ogos 2001. Bermula daripada September 2001, segala pendapatan yang diterima oleh mereka adalah berupa pendapatan bersih.

Pada masa itu, beliau dan rakannya hanya berusia 27 tahun. Dengan bantuan kerjasama dari rakan niaga, mereka berupaya memasuki pasaran Eropah dan Amerika disamping berjaya mendapatkan Toshiba sebagai pemegang saham syarikat terbesar.

Menariknya, terdapat ura-ura yang Pua Khien-Seng tidak diterima masuk ke universiti tempatan dan cadangan untuk membangunkan Pendrive juga tidak diluluskan dan tidak mendapat sokongan dana di Malaysia. Perkara ini dikatakan sebagai salah satu sebab mengapa beliau berhijrah ke Taiwan dan menubuhkan syarikat disana. Namun ia hanya sekadar ura-ura sahaja, dan kami tidak mendapat sebarang info rasmi berkaitan dengannya buat masa ini. Sekiranya perkara ini benar dan tidak berlaku, sudah tentu Pendrive dikenali sebagai ‘Teknologi dari Malaysia’ berbanding ‘Teknologi dari Taiwan’ seperti sekarang ini.

Apapun, Pua Khien-Seng masih tidak melupakan Malaysia, dan sering kembali ke Malaysia pada Tahun Baru Cina dan sebagai lokasi percutian. Pada masa yang sama, kini beliau juga dalam perancangan untuk membuka kilang dan cawangan Phison di Pulau Pinang untuk membantu pekerja beliau yang juga berasal dari Malaysia untuk kembali bekerja disini disamping membantu membangun ekonomi negara.

sumber

Friday, October 26, 2012

Kalimah Syahadah Terukir Di Cincin Barack Obama



Seorang Pakar Islamologi yang berasal dari Amerika Syarikat, Mark A Gabriel, telah melakukan kajian terhadap gambar-gambar cincin Barack Obama yang terukir kalimah syahadah yang tersebar luas di internet sejak belakangan ini.

Menurut kajian beliau ukiran pada cincin yang selalu dipakaikan Obama di jari manis tangan kirinya itu memang benar bermotifkan kaligrafi lafaz kalimah syahadah.

“Saya membuat kesimpulan bahawa ukiran yang terdapat pada cincin Obama itu adalah kalimah pertama syahadah,” kata Gabriel.

Gabriel menjelaskan bahawa kaligrafi kalimah ‘La Ilaha Illallah’ pada cincin Obama tersebut terbahagi dalam dua bahagian. Pada bahagian atas, tertulis huruf Arab Lam, Alif, Alif, Lam, dan Ha yang dibaca dari kanan ke kiri. Susunan huruf tersebut membentuk frasa ‘Laa Ilaaha’ yang bermaksud ‘Tidak Ada Tuhan’.

Pada bahagian bawahnya pula terukir huruf Alif, Lam, Alif, Alif, Lam, Lam dan Ha. Susunan huruf-huruf tersebut membentuk frasa ‘Illa Allah’ yang bermakna ‘Selain Allah’. Lafaz ‘Allah’ ditulis secara separa di atas kata ‘kecuali’.

Jika kedua-dua bahagian cincin obama tersebut dibaca secara sambung, maka akan terbentuk kalimah ‘La Ilaha Illallah’ yang bermakna ‘Tiada Tuhan Selain Allah’.

“Adalah suatu hal yang lumrah dalam seni Islam dan kaligrafi Arab untuk menulis mesej-mesej Al-Quran dalam perhiasan. Huruf-huruf tersebut juga biasa dibuat tumpang tindih agar pas dengan ruang yang ada, “ujar Gabriel.

Selain itu, menurut para ahli bahasa Arab dan Islam, Obama dikatakan telah memakai cincin tersebut selama lebih dari 30 tahun.

Wallahu ‘alam

Sumber: 

Thursday, October 25, 2012

Bumi Akan Bergelap Pada 23, 24 Dan 25 Disember 2012



Pihak NASA menjangkakan akan berlaku fenomena bumi akan gelap selama 3 hari iaitu bermula pada 23, 24 dan 25 Disember 2012. Apakah ini satu bencana atau anugerah? Entah benar atau ke tidak hanyalah jangkaan manusia sahaja.

Para Saintis NASA menjangkakan perubahan alam semesta dengan kegelapan penuh pada bumi selama 3 hari bermula pada 23 Disember 2012 bukanlah akan berakhirnya usia dunia, tapi ini adalah “Penyejajaran Alam Semesta“, di mana matahari dan bumi akan berada pada satu garis lurus untuk pertama kalinya. Bumi akan bertukar tempat dari dimensi ke 3 ke dimensi 0, lalu bertukar lagi ke dimensi ke 4.

Semasa proses pertukaran ini, seluruh alam akan menghadapi perubahan besar, dan kita akan melihat dunia yang baru (Dark of the Earth). Dunia gelap tanpa sinar, tanpa cahaya matahari.


Semasa kejadian ini berlaku, bersedialah, ketenangan amatlah diperlukan, saling berhubung antara satu sama lain, berdoa, dan terus berdoa. Beristirehatlah di rumah selama 3 hari tu

Banyak perbahasan tentang apa yang akan terjadi 3 hari tersebut tapi ramai yang tidak percaya. Gini je lah!, kita tunggu dan lihat je lah nanti pada 23, 24 dan 24 Disember 2012 tu, ni hanyalah jangkaan atau ramalan manusia je, tak pasti. Tapi kalau benar-benar terjadi, sekurang-kurang kita dah tahu dan bersedia menghadapi dunia baru selama 3 hari tu nanti.

Hanya Allah yang Maha Mengetahui segalanya, wallahu ‘alam.

Wednesday, October 24, 2012

Filem 3D Malaysia Kalahkan Madagascar



Filem pertama Malaysia Sci-Fi 3D yang mengalahkan Madagascar, Memenangi anugerah ciri-ciri Animasi 3D terbaik di LA.

Orang yang memenangi anugerah ini akan pulang ke Malaysia

Petaling Jaya - Negara petama yang menghasilkan animasi 3D akan pulang ke rumah bulan depan selepas memenangi ciri-ciri terbaik animasi 3D terbaik di Festival Los Angeles bulan lepas.

Tripod Entertainment Perang sekalian alam: Goliat (WOTWG), yang menang besar di festival antarabangsa, telah mengalahkan popular Hollywood film 3D seperti Madagascar 3, Paranorman dan Tinker Bell: Rahsia Wings.

Filem ini juga dipaparkan dalam pemeriksaan khas pada bulan Julai di San Diego Komik Konvensyen dan sejak itu telah dipuji kerana konsep futuristik dan reka bentuk yang menarik.

Bakat tempatan Tony Eusoff dan Capital FM DJ Asha Gill menyertai cast antarabangsa dengan orang-orang Peter Whingfield, Marl Sheppard dan Adam Baldwin untuk meminjamkan suara mereka untuk filem, yang mengambil masa empat tahun untuk menghasilkan.

Longgar disesuaikan sebagai sekuel kepada Perang klasik HG Wells 'sekalian alam, pusat filem sekitar selepas pencerobohan Bumi Marikh pada tahun 1916 tahun, di mana manusia telah membina semula bandar-bandar dan pakai ditinggalkan Marikh teknologi.

Satu animasi sains fiksyen bertema yang ditetapkan pada masa lalu, filem telah digambarkan sebagai "retro stim-punk", dengan plot yang tertumpu kepada usaha manusia untuk mencegah dan mempertahankan Bumi daripada gelombang kedua pencerobohan asing.

Filem suara pengeluar Gavin Yap berkata filem itu tersendiri Malaysia, dengan salah satu daripada watak-watak utama ialah seorang putera Bugis yang juga bercakap baris dalam Bahasa Melayu.

Beliau berkata kebanyakan kerja pasca produksi untuk filem itu, termasuk kesan 3D, telah dilakukan tempatan.



sumber

Rahsia Purba Untuk Mengatasi Perut Buncit



Ia memang rahsia, dan ianya telah disimpan selama 100 tahun. Namun, anda adalah pembaca bertuah kerana saya akan bongkarinya khas untuk anda. Rahsia ini berkaitan dengan bagaimana mengatasi masalah perut buncit. Ya, rahsia purba tentang mengatasi masalah perut buncit.

Anda senyum? Tidak mengapa.. Jika hanya 'disebut' sahaja membuat anda tersenyum, bagaimana pula jika anda berada di kalangan mereka yang memiliki perut yang buncit. Anda pula yang akan mendapat 'senyuman' daripada orang sekeliling anda. Walaupun anda memakai baju mengikut ukuran badan anda, namun kadang kala masalah perut buncit masih lagi kelihatan. Malah lebih menyedihkan anda ada yang menerima perlian daripada rakan-rakan. Walau pun mungkin hanya gurauan bagi mereka, tetapi dalam hati anda, hanya tuhan saja yang tahu!

Jika lelaki akan menerima perlian...

"Besar pouch bag awak.. apa isinya?".

Kalau perempuan pula lagi segan..

"Mengandung lagi ke? Aikk.. cepatnya"

Siapa tak malu jika memiliki perut yang buncit ni. Jika perut buncit tapi bawa Ferrari, itu lain cerita.. tapi jika perut buncit sebab nafsu makan yang luar biasa. Ada sesuatu di depan mata yang menyedapkan semua pasti di 'kebas'. Itu yang susah tu.

Tapi usah risau. Kali ini, saya akan muncul sebagai penyelamat walaupun saya tahu 95% mereka yang membaca rahsia ini hanya membaca sahaja dan tidak melakukan, lagi 4% akan melakukan selama 3 hari sahaja dan lagi 1% ... agak saya lah, mereka teruskan selama 2 minggu. Agakkan saja saja ya,

Apa pun saya rasa anda tidak lah begitu. Saya yakin, anda seorang yang berjiwa kental, kekal dengan matlamat mahu memusnahkan perut buncit anda tersebut. Namun, ianya ianya tidak akan berguna sekiranya anda tidak bermula dengan tindakan yang positif. 

Takkan hilang perut buncit jika anda masih terus duduk di hadapan sofa sambil minum coke. Sia-sia jika hanya berharap sekadar keinginan semata-mata. Jawabnya sampai ke tahun hadapan perut anda masih akan mara ke depan.

Semoga tips step by step ini berguna untuk anda. Saya mengharapkan agar anda tergolong dalam golongan 1% iaitu orang yang melakukan. Orang yang mempunyai keinginan yang kuat dan dibuktikan dengan perbuatan.

Berikut adalah tips rahsia purba bagaimana untuk menghilangkan perut buncit.

Step 1 : Kempiskan perut buncit

Latihan angkatan beban dapat mengempiskan seterusnya dapat menghilangkan perut buncit. "Tapi, saya tak ada duit untuk ke Gym bro.. bagaimana?"

Ohh.. Jangan risau.. Angkatan beban sebenarnya tak perlu susah-susah pun.. Mulakan dengan melakukan sit up. Itu juga salah satu angkatan beban menggunakan berat badan anda sebagai beban. Yang lebih best ialah sit up ini fokus kepada kekuatan perut dan ia memberi kesan terhadap perut buncit anda.

Lakukan 3 set setiap sesi dengan angkatan sit up 12 kali setiap sesi. Sebelum masuk ke sesi ke -2, lakukan planking selama 30 saat ya. Teruskan sebegitu sehingga sesi ke-3, berselang seli dengan planking. Total masa yang diambil untuk sesi ini ialah tidak sampai 15 minit pun. Mudah bukan?

Step 2 : Bakar lemak perut buncit

Apa yang penting, ubah cara pemakanan anda. Jika selama ini, anda makan breakfast roti canai/nasi lemak/nasi dagang.. TAPI nak hilangkan perut buncit ni, anda kena ambil biskut oats dan air malt coklat. Kalau sebelum ini, makan tengahari anda ambil nasi penuh.. Mohon ianya dikurangkan kepada suku. Boleh kan? =)

Saya akui ia agak sukar. Namun ianya lebih perlu dibendung daripada ianya menjadi semakin parah. Mencegah itu lebih baik. Maka cegahlah perut buncit itu bermula dari mengawal pengambilan makanan anda.

Step 3 : Nyahkan/ Buangkan perut buncit

Lebihkan melakukan senaman. Bagaimana? Anda perlu lakukan senaman extra 5-15 minit setiap hari. Jika selama ini, anda bersenam 15 minit setiap hari maka untuk menyahkan perut buncit ini, anda kena bersenam extra lagi 5-15 minit.

Terbaik ialah bersenam kardio selama 30 minit setiap hari secara konsisten dan kemudian disambung dengan senaman angkatan beban selama 15 minit. Fuhh.. kalau anda berkomitmen dengan ini, tahulah akibatnya selepas 1 bulan.. Six pack lah jadinya.

Step 4 : Mengtong sampahkan perut buncit

Makan lebih banyak makanan yang mempunyai 'whole grain'. Apakah whole grain ini? Contoh makanan 'whole grain' untuk mengtong sampahkan perut buncit ialah seperti biskut gandum, oats dan berat perang (Basthmathi atau Beras Herba ponni taj mahal)

Saya akui harganya memang sedikit mahal TETAPI apa lah salahnya jika anda korbankan sedikit wang anda untuk kesihatan anda. Jika anda sanggup dan mampu berbelanja untuk menukar handphone touchscreen berjenama, kereta mahal. Tidak salah rasanya jika habiskan sikit duit ke arah kesihatan yang lebih baik kan. 

Kesimpulannya, untuk melakukan 5 steps di atas pastinya bukanlah satu kerja yang mudah buat anda. Apatah lagi ia memerlukan konsistent daripada anda. Apapun, lakukan setakat mana yang termampu terlebih dahulu. Jika tidak mampu berjogging, maka anda mulakan lah dengan berjalan laju. Jika anda tidak larat berjalan laju, mulakan lah dengan berjalan perlahan.

Ikut kemampuan anda ya.. Ubah habit anda kepada kehidupan yang lebih sihat. Walaupun anda seberat 130kg pun, tidak mengapa. Mungkin anda merasa sedikit rendah dirilah sebab mungkin anda seberat 130kg. Tapi, jangan merasa rendah diri lagi. Buktikan anda juga mampu menjadi seperti orang lain. Belum cuba belum tahu lagi kan..

Selamat mencuba! ^^
sumber

Saturday, October 20, 2012

'Sinkhole' Tanda-Tanda Bumi Tidak Redha

Lubang mendap hampir 400 kaki dalam di Louisiana telah menelan semua pokok dalam kawasannya dan menggubal perintah pemindahan mandatori selama kira-kira 150 kediaman kerana takut radiasi letupan dan berpotensi. Lubang ternganga 400 kaki persegi adalah di Assumption Parish, La, kira-kira 50 kilometer selatan Baton Rouge. (ABC News)
Lubang mendap yang menelan persimpangan jalan di pusat bandar Guatemala City pada Rabu, 2 Jun, 2010. Pihak berkuasa menyalahkan hujan lebat yang disebabkan oleh ribut tropika Agatha sebagai punca kawah yang turut menelan bangunan tiga tingkat itu. (AP Photo / Moises Castillo)

John Sparkman kelihatan kerdil di lubang mendap berhampiran Picher, Okla, Sabtu, April 6, 2008. (AP Photo / Charlie Riedel)

Sebuah Cadillac Escalade tyerperosok di dalam lubang mendap di Milwaukee, Wis pada hari Jumaat, 23 Julai, 2010, injin masih hidup hampir 20 jam selepas pemandu jatuh masuk ke situ. Pada hari Khamis sebelumnya , ribut kuat di tenggara Wisconsin dan menyebabkan banjir besar. (AP Photo / Mark Was)

Lubang mendap gergasi yang menelan beberapa rumah dilihat di Guatemala City February 23, 2007. REUTERS / Daniel LeClair

5 Orang Yang Diiktiraf Paling Genius Di Dunia

Manusia genius merupakan suatu kelebihan yang dianugerahkan oleh Allah SWT kepada insan terpilih. Menjadi insan yang genius dan luar biasa adalah kurniaan daripada Allah SWT kepada hambaNya. Ada juga insan yang tidak pernah belajar secara bersungguh-sungguh pun dapat mengecapi nikmat sebagai pelajar genius. Walaupun hakikatnya, terdapat ramai orang berusaha bagai nak ‘mati’ tetapi keputusannya kurang memuaskan. Di bawah ini merupakan 5 orang manusia yang diiktiraf antara paling genius di dunia. kemahiran mereka adalah mengikut kepakaran masing-masing dan semestinya ia lebih kepada bidang pekerjaan yang dianggap profesion bekerjaya. Jom lihat siapakah manusia yang paling genius itu?

5. Marco Calasan

Jurutera genius yang berasal daripada Macedonia ini merupakan seorang jurutera Miscrosoft paling termuda dunia. Beliau yang baru berusia 10 tahun ini telah dianugerahkan 4 sijil daripada Microsoft dan telah menulis sebuah buku di Microsoft Windows 7.

4. Terence Tao

Memperoleh Masters ketika berumur 17 tahun, mendapat gelaran doktor pada 20 tahun, serta menjadi Profesor of Mathematics sewaktu berumur 24 tahun.

3. Alia Sabur

Guinness World Record telah mengiktiraf beliau sebagai profesor termuda di dunia.

2. March Boedihardjo


Mendapat tajaan untuk sambung PhD di Oxford University ketika berumur 14 tahun, sekaligus menjadikan beliau sebagai pelajar paling muda di universiti tersebut.

1. Ainan Cawley

Gelaran manusia paling genius di dunia diberikan kepada budak cilik ini. Ainan dilahirkan pada 23 November 1999. Ketika berumur 7 tahun, beliau berjaya menguasai dalam bidang Kimia dan Fizik. Sekarang, beliau meneruskan pelajarannya di University of Help di Malaysia pada umur 10 tahun.

Note - Inilah wajah-wajah insan yang diberikan sedikit kelebihan yang mana mampu berfikir jauh berbanding orang lain. Kepandaian mereka tidak boleh disangkal lagi, ibarat seseorang itu kalau belajar pun, tidak perlu baca buku sangat dah boleh skor dalam peperiksaan. Namun dengan kelebihan yang kita ada, janganlah kita kufur dengan nikmat yang diberikan.

Friday, October 19, 2012

Kelantan Negeri Miskin ?


Di negeri miskin itulah,
Mempunyai seorang Sultan, kesayangan rakyat.

Di negeri miskin itulah,
Seorang PM boleh berhilai tawa menghina Kelantan.

Di negeri miskin itulah,
Jual beli dihentikan bila azan berkumandang..

Di negeri miskin itulah,
Selebriti wanita popular tanah air bertudung ayu..

Di negeri miskin itulah,
Berebut ibu ayah mendaftar anak di Maahad Tahfiz Sains..

Di negeri miskin itulah,
Diperkenalkan sistem gadaian Islam Ar-Rahnu menolak riba..

Di negeri miskin itulah,
Kerja 5 hari seminggu mula berkuatkuasa..

Di negeri miskin itulah,
Hari Jumaat dijadikan hari menuntut ilmu agama..

Di negeri miskin itulah,
Cuti bersalin mula ditambah dari 40 ke 60 hari..

Di negeri miskin itulah,
Elaun Menteri Besar dipotong untuk Tabung Serambi Mekah..

Di negeri miskin itulah,
Amalan memberi cenderamata kepada pemimpin dihentikan..

Di negeri miskin itulah,
Waktu bekerja pada bulan Ramadhan dipendekkan..

Di negeri miskin itulah,
Cuti iddah diberikan khusus kepada kakitangan wanita yang kematian suami..

Di negeri miskin itulah,
Tak mungkin sekali kelihatan pawagam dan tempat hiburan..

Di negeri miskin itulah,
Papan tanda cara menjaga aurat ditayangkan..

Di negeri miskin itulah,
Peringatan waktu solat di sepanjang jalan..

Di negeri miskin itulah,
Ramai orang mengenal mula mengenal Tuhan..

Di negeri miskin itulah,
Lahirnya tokoh-tokoh islam terkenal..

Syukur padaMU ya ALLAH.

Thursday, October 18, 2012

70 ribu Yahudi Isfahan Di Iran Akan Bersama Dajjal

Yang mengejutkan ada sebuah hadis Nabi yang tertera di dalam Sahih Muslim, hadis ke 7034:

"Anas Bin Malik berkata bahawa Rasulullah saw berkata:

'Dajjal akan diikuti 70 ribu Yahudi dari Isfahan mengenakan selendang Parsi."

Di Iran, Yahudi tersebar di tiga bandar besar; Tehran, Hamdan, Isfahan. Dan menurut data rasmi Iran, ada sekitar 30.000 orang Yahudi di Iran. Satu jumlah yang sangat besar di sebuah negara yang kononnya anti-Zionis.

Isfahan, yang terletak di tengah-tengah Iran, dikelilingi oleh bandar-bandar berasaskan Syiah-seakan dengan jelas orang-orang Syiah melindungi mereka.

Sedangkan orang-orang Sunni di Iran diburu seperti tikus, dan ulama-ulamanya digantung. Bahkan orang-orang Sunni tidak punya masjid untuk solat Jumaat berbananding sinagog yang bertebaran di bumi Iran.

Orang-orang Yahudi mempunyai hubungan baik dengan kerajaan Iran. Mereka menganggap bahawa orang-orang Sunni sebagai musuh utama mereka. Bahkan, di parlimen Iran, orang-orang Yahudi mempunyai timbalan alias wakilnya.
Ahli Parlimen Iran Morris Motamed (yahudi)

Kita harus tahu bahawa orang-orang Yahudi di Iran menolak pindah ke tanah jajahan Palestin. Mengapa?

Kerana, bagi sebahagian Yahudi, Iran adalah tempat suci kerana banyak nabi mereka dikebumikan di sini.

Misalnya Nabi Daneil. Nabi ini adalah salah satu nabi yang sudah meramalkan kejadian-kejadian sebelum kiamat. Dan ia dikenal luas oleh Yahudi dan umat Kristian. Selain Nabi Daniel, terdapat juga Nabi Habqouq, Nabi Sumoil, Qeedar, dan Nabi Hajayy.

Di Iran juga ada makam Bunyamin, saudara Nabi Yusuf. Jadi tidak hairan jika Yahudi mengagungkan Iran sebagai tanah suci khususnya Isfahan. Bandar ini merupakan tempat pertama di mana mereka berkumpul setelah pemusnahan Yerusalem oleh Novukhodonsur.

Rabi-rabi di Isfahan mengajar anak-anak Yahudi tentang pelbagai kuil Yahudi.-detikislam

Berikut Adalah Senarai Penuh Kuil Yahudi Di Iran Yang Dikenali Sebagai Sinagogue

  • Kenisa-ye Bozorg (Mirakhor's kenisa) (Isfahan)
  • Abdollah Zadeh Synagogue (Tehran)
  • Abrishami Synagogue (Tehran)
  • Bagh Saba Synagogue (Tehran)
  • Del Rahim Synagogue (Shiraz)
  • Ettefagh Synagogue (Tehran)
  • Ettehad Synagogue (Tehran)
  • Haim Synagogue (Tehran)
  • Fakhrabad Synagogue (Tehran)
  • Kenisa-ye Bozorg (Hamadan)
  • Kenisa-ye Bozorg (Sanandaj)
  • Kenisa-ye Bozorg (Shiraz)
  • Kenisa-ye Kamal (Yazd)
  • Kenisa-ye Keter David (Isfahan)
  • Kenisa-ye Kohanim (Shiraz)
  • Kenisa-ye Molla (Shiraz)
  • Kenisa-ye Molla Mishi (Shiraz)
  • Kenisa-ye Molla Owram (Shiraz)
  • Kenisa-ye Molla Rabbi (Isfahan)
  • Kenisa-ye Rabbizadeh (Shiraz)
  • Kenisa-ye Sang-bast (Isfahan)
  • Kenisa-ye Shokr (Shiraz)
  • Khorassaniha Synagogue (Shiraz)
  • Kohan Synagogue (Tehran)
  • Kourosh Synagogue (Tehran)
  • Levian Synagogue (Tehran)
  • Mahariv Synagogue (Tehran)
  • Mullah Jacob Synagogue (Isfahan)
  • Mullah Neissan Synagogue (Isfahan)
  • Nosrat Synagogue (Tehran)
  • Rafi Nia Synagogue (Tehran)
  • Rah-e Danesh Synagogue (Tehran)
  • Synagogue of Gisha (Tehran)
  • Tafian (Hakim)(pesyan) Synagogue (Tehran)
  • Yusef Abad Synagogue (Tehran)
  • Zargarian Synagogue (Tehran)
DR Yusof al-Qardawy yg dianggap sebagai antara penasihat kerohanian/ umum jemaah Ikhwan Muslimin ....dlm khutbah Jumaatnya di DOHA, QATAR pada 12 oktober 2012 telah mengisytiharkan IRAN, RUSIA dan CHINA sebagai negara2 musuh umat Islam zaman kini.... 

Mereka secara terang2an telah saling membantu dlm memerangi rakyat Syria skrg sejak lebih 18 bulan ini yg telah mengorbankan lebih 25 ribu nyawa umat islam yg tak berdosa.... ...manakala angka pelarian pula hampir mencecah 2 juta org.. 

Beliau meminta umat Islam yg bakal ke Mekah utk menunaikan Haji tahun ini supaya berdoa semoga Allah swt segera menghancurkan rejim2 tersebut khasnya IRAN yg disifatkannya telah mengkhianati umat Islam secara terang2an...


ANTARA lain kata beliau: 

" Iran adalah musuh kita musuh (umat islam) dan umat arab...mangsa2 pembunuhan di Syria adalah akibat kerja2 orang Iran, China, Russia di samping tentera rejim Nusairi sendiri.." 

" org2 Iran telah berdiri bersama rejim Nusairi di Syria utk memerangi bangsa arab/ Syria semata2 utk memenuhi hasrat mereka menubuhkan kembali empayar Parsi mereka (yg telah musnah dulu).." 

" sejahat2 Shah Iran dahulu ia belum sampai utk memerangi suatu bangsa lain sebagaimana yg kamu lakukan skrg! (merujuk kepada kerajaan/ org Iran...) 

" demikian juga Hizbola Lubnan......yg telah tergamak mengirim pejuang2nya ke Syria...(utk tujuan yg sama)..akhirnya mereka pulang dengan membawa keranda2 berisi mayat pejuang2 mereka..." 

" wahai masyarakat Iran, takutlah kalian pada Allah swt terhadap tindakan kalian pada umat islam Syria saat ini...sblm Allah segera membalas tindakan kejahatan kalian dengan menimpakan balasan siksaan nya terhadap kalian semua.."- DR Yusof al-Qardawi

Gempar motosikal terbang, 3 tiga remaja cedera

Motosikal yang ditunggang remaja terbabit tersangkut di atap rumah milik Ramlah.

JENGKA 4 – Penduduk Felda Jengka 4 digemparkan dengan kejadian motosikal terbang dan tersangkut di atas atap garaj salah sebuah rumah milik peneroka tanah rancangan terbabit, petang kelmarin.
Motosikal terbabit yang dinaiki tiga remaja berusia 16 tahun itu dikatakan terbabas sebaik sahaja keluar dari satu simpang kerana gagal mengawal brek lalu merempuh atap garaj rumah milik Ramlah Seman, 55, yang berada dalam kedudukan kira-kira tiga meter lebih rendah dari jalan tersebut.

Ramlah berkata, ketika kejadian, dia dan anak serta cucunya sedang berehat di dapur rumahnya.
“Tiba-tiba saya terdengar satu dentuman kuat seakan-akan bunyi guruh namun tidak mengesyaki apa-apa.
“Tidak lama kemudian saya mendengar riuh rendah di luar rumah memanggil nama saya dan memberitahu ada motosikal tersangkut di atap garaj rumah saya,” katanya.

Sebaik sahaja keluar rumah, Ramlah memberitahu, orang ramai sedang berkerumun di hadapan rumahnya menyaksikan kejadian yang belum pernah terjadi sepanjang tinggal di tanah rancangan terbabit.
“Saya meminta jiran-jiran untuk menurunkan dua orang remaja yang tercampak di atas atap rumah saya,” katanya yang memberitahu jiran-jiran turut membantu menurunkan motosikal tersebut dari bumbung rumahnya.

Suaminya, Mat Yusuf Noh, 66, berkata, kejadian yang berlaku sekitar jam 4.30 petang itu menyebabkan sebahagian atap garaj rumahnya rosak.
“Kejadian ini sebenarnya bukan kejadian pertama menimpa keluarga saya di mana sebelum ini, rumah ini pernah dilanggar sebuah kereta yang terbabas di simpang di hadapan rumah saya ini.
“Sebahagian dinding batu roboh, namun bernasib baik kerana secara kebetulan, tiada kereta diletakkan di bawah garaj tersebut,” katanya.

Penunggang motosikal terbabit, Muhammad Fikri Saridan, 16, yang patah kaki dan tangan, sempat terjun dari motosikal tersebut sebelum tercampak ke atas atap.
Sinar Harian dimaklumkan, dua rakan sebaya Muhammad Fikri yang membonceng motosikal tersebut turut tercampak ke atas atap.
Salah seorangnya patah tangan dan masih di rawat di Hospital Jengka manakala seorang lagi cedera ringan.

Wednesday, October 10, 2012

Gambar Yang Boleh Buat Korang Gila


Seorang lelaki Perancis melakukan aksi maut dengan berjalan diatas tali yang dipasangkan ditengah jurang setinggi 288meter, diantara dua bukit di kawasan Dalles Grises, Verdon Gorges, Perancis.

Namun, ditengah-tengah aksinya itu, lelaki tersebut sempat menerima panggilan ketika berada ditengah jurang.

Lelaki ini dikenali sebagai Tancrede Melet. Dengan tenang, Tancrede pun duduk di atas tali dan berbual dengan orang yang menelefonnya. Hanya seutas tali yang terikat pada pinggangnya. 

Kisah Pilu Bagaimana Berakhirnya Sistem Pemerintahan Khalifah Islam

Pada 18hb Disember, 1914, British menjajah Mesir lalu berusaha memutuskan hubungan antara Mesir dengan Turki, Raja Abbas telah digulingkan dan Amir Hussin bin Kamil telah dilantik menjadi Raja Mesir dengan memakai gelaran Sultan.

British telah menjadikan Mesir sebagai pusat kegiatan sulitnya yang bertujuan untuk menghapuskan Khalifah Uthmaniyah di Turki.

Tindakan pertama Brirish dengan memuji Mustafa Kamal Ataturk yang kononnya berjaya menyelamatkan Turki dari penaklukan tentera asing. Rakyat Mesir turut memuji dan menyanjung Mustafa Kamal Ataturk.

Kerana itu apabila Mustafa Kamal Ataturk menggulingkan Sultan Abdul Hamid 11 dan melantik Wahiduddin sebagai pengganti maka rakyat Mesir menyokong tindakan itu. Ulama Universirti Al Azhar juga menyokongnya.

Tidak lama kemudian, Mustafa Kamal Ataturk mengisytiharkan bahawa politik dan agama adalah dua perkara yang berasingan. Lantaran itu, beliau pun melucutkan kuasa politik Sultan Wahiduddin. Walaupun tindakan ini amat merbahaya, namun rakyat Mesir masih menyokongnya. British pula menjalankan propagandanya dengan memuji tindakan itu. Malah Muhammad Syakir, seorang ulamak Mesir yang sangat berpengaruh ketika itu turut memuji tindakan Mustafa Kamal Ataturk itu.

Tidak lama kemudian, Tiba-tiba, rakyat Mesir mendapat tahu bahawa Mustafa Kamal Ataturuk telah memansuhkan sistem pemerintahan Khalifah. Baru rakyat Mesir sangat terkejut, sedih dan pilu mendengar berita tersebut. Barulah mereka sedar bagaimana British memainkan peranan menipu rakyat Mesir bagi menjayakan rancangan mereka menjatuhkan Khalifah Islam.

Empat hari selepas sistem pernerintahan Khalifah dihapuskan barulah para ulamak Al-Azhar telah mengisytiharkan tindakan Mustafa Kamal Ataturk itu tidak sah. Mereka mahu mengadakan persidangan untuk melantik Khalifah Islam yang baru.

Sekali lagi British memainkan peranannya untuk menggagalkan rancangan tersebut kerana mereka tidak mahu wujud semula sistem khalifah Islam. Orang-orang British di Afghanistan menyuruh Raja Afghanistan bernama Amanullah Khan merebut jawatan khalifah. Dalam masa yang sama rakyat Palestin dan Jordan membai’ah raja mereka Syarif Hussin bin Ali menjadi Khalifah. British juga mahu Raja Mesir iaitu Raja Fuad menjadi khalifah. Taktik mereka hanya untuk menimbulkan perebutan di kalangan pemimpin Islam. Dan keadaan menajdi bertambah rumit apabila Sultan Wahiduddin Turki yang digulingkan berada dalam buangan di Pulau Malta juga mahu merebut jawatan Khalifah.

Kerana ini apabila ulamak Al-Azhar membuat kenyataan mahu mengadakan persidangan melantik khalifah yang baru maka berlaku pertikaian. Pihak British pula berusaha habis-habisan menyekat tertegaknya semula system pemerintahan Khalifah Islam.

Mereka berjaya mempengaruhi Sa’ad Zaghlol Perdana Menteri Mesir untuk menggagalkan persidangan itu. Pada masa yang sama British menyokong supaya Raja Fuad Mesir menjadi Khalifah.

Ini menyebabkan para ulamak dan cendekiawan Islam ini terbahagi kepada dua kumpulan. Kumpulan pertama terdiri daripada para ulamak rasmi yang diketuai oleh Naib Canselor Universiti Al- Azhar mereka menyokong pemilihan Raja Fuad sebagai Khalifah. Kumpulan kedua pula tidak bersetuju Raja Fuad dipilih menjadi Khalifah. Mereka juga bertegas persidangan itu sepatutnya diadakan di Mekah bukan di Mesir.

Setelah persidangan itu ditangguhkan beberapa kali akhirnya dapat diadakan pada 13hb Mei 1926. Tetapi hanya 34 perwakilan sahaja yang hadir. Mereka tidak boleh membuat perlantikan Khalifah. Maka berjayalah usaha British untuk menggagalkan usaha para ulamak Islam menegakkan system Khalifah.

Usaha menegakkan semula system Khalifah Islam masih boleh dijalankan sekiranya para ulama dari Negara-negara Islam yang di ketuai ulama university al Azhar mengadakan satu persidangan bagi melantik khalifah Islam yang baharu..
Namun yang pasti pihak British dan sekutunya akan berusaha untuk menggagalkannya.

Kerana itu umat Islam perlu kuat dan bersatu baru khalifah Islam boleh ditegakkan semula…
sumber

5 Larangan Semasa Anda Tidur


Manusia dapat bertahan 2 minggu tanpa makan, tetapi hanya bertahan 1 minggu saja tanpa rehat. Tidur adalah waktu istirehat yang sangat baik, dgn tidur organ-organ tubuh kita dapat beristirehat. Kekurangan tidur dapat merosakkan organ dan otak kita.

5 Larangan Dalam Tidur :

1. Jangan Tidur Pakai Jam Tangan
Jam boleh menghasilkan radioaktif, walaupun hanya sedikit, tapi kalau terlalu lama memakainya boleh mendatangkan bahaya.

2. Jagan Tidur Pakai Coli (buat perempuan)
Para pengkaji di Amerika mengatakan bahawa memakai coli lebih 12 jam, boleh mengakibatkan kanser payudara.

3. Jangan Tidur Bersama Handphone
Gelombang Medan magnet yang dihasilkan oleh alat elektronik ini, boleh merosakkan sistem syaraf kita

4. jangan Tidur Ketika Memakai Make-Up
Hal ini dapat menimbulkan masalah pada kulit, kerana kulit tidak dapat bernafas

5. Jaagan Tidur Dengan Isteri Orang (buat lelaki)
Ini kerana anda mungkin tidak bangun-bangun lagi (dibunuh oleh lelaki nya..:P)

Hikmah Larangan Bernafas Ketika Minum


Sebuah riwayat dari Tsumamah bin Abdullah menyebutkan, "Dahulu Anas bin Malik RA pernah bernafas di dalam bejana dua kali atau tiga kali, dan dia mengira Nabi SAW pernah melakukan hal itu." (HR. Bukhari)

Riwayat lain dari Abu Qatadah dan bapanya mengatakan bahawa Rasulullah SAW bersabda, "Apabila salah seorang di antara kamu minum, maka janganlah ia bernafas di bejana (gelas)."

"Dan jika salah seorang dari kamu buang air kecil maka janganlah ia memegang dzakar (kemaluannya) dengan tangan kanannya, jika membersihkan maka jangan membersihkan dengan tangan kanannya." (HR. Bukhari).

Sebahagian ulama mengatakan bahawa larangan bernafas di dalam bejana ketika minum sama seperti larangan ketika makan dan minum, sebab hal itu boleh menyebabkan keluarnya ludah sehingga boleh menjejaskan kebersihan air minum tersebut. Keadaan ini apabila dia makan dan minum dengan orang lain.

Adapun bila ia makan sendirian atau bersama keluarganya atau dengan orang yang tidak terganggu dengan caramu tersebut, maka hal itu tidak mengapa.

Imam Ibn Hajar Al-Asqalani pernah berkata, "Dan yang lebih bagus adalah menguatkuasakan larangan hadis Nabi tersebut, sebab larangan itu bukan untuk menghormati orang yang layak dihormati ataupun untuk mendapat penghargaan dari orang lain."

Imam Al-Qurtubi menambah pula, makna larangan itu adalah supaya bejana dan air tersebut tidak tercemar dengan air liur atau pun bau yang tidak sedap. (Fathul Bari, 10/94).

Demikianlah penjelasan para ulama kita. Para pakar kontemporari pun telah berusaha mengorek hikmah atas larangan tersebut. Mereka mengatakan ini adalah petunjuk yang indah yang diajarkan oleh Nabi kita Muhammad SAW dalam menyempurnakan akhlak.
sumber

Tony Blair Akui Kehebatan Al-Quran


Bekas PM Britain baca kitab setiap hari untuk fahami iman.

LONDON: Tony Blair berkata beliau kini bersikap lebih terbuka terhadap agama sejak tidak lagi memegang jawatan perdana menteri. Malah bekas Perdana Menteri Britain itu mengakui beliau membaca al-Quran setiap hari kerana aktiviti itu membuatnya lebih memahami mengenai iman.

"Berusaha ke arah celik iman amat penting dalam dunia global," katanya seperti dilaporkan akhbar Britain, Daily Mail kelmarin. Malah beliau berkata membaca al-Quran setiap hari untuk memahami hal yang berlaku di dunia kerana al-Quran memberikan perintah yang berguna.

Ia juga meyakinkan pengetahuan beliau mengenai iman yang dapat membantu dalam tugasnya sebagai wakil di Asia Barat mewakili Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Amerika Syarikat, Kesatuan Eropah san Russia.

Sebelum ini beliau juga pernah menyatakan iman umat Islam amat indah dan Nabi Muhammad adalah tokoh yang mendorong peradaban.

Pada 2006 beliau pernah menyatakan al-Quran adalahkitab reformasi yang inklusif. Al-Quran juga mengagungkan ilmu dan pengetahuan dan membenci tahyul.

"Kitab (al-Quran) itu memberikan arahan praktis mengenai pernikahan, wanita dan pemerintahan," katanya.

Walaupun demikian, Tony turut mengakui beliau melihat bagaimana pelaku jihad menterjemahkan al-Quran sebagai panggilan untuk mengangkat senjata. Ketika kejadian serangan bom bunuh diri 52 maut, beliau ketika itu masih lagi memegang jawatan Perdana Menteri.

Membaca al-Quran membantunya dalam menunaikan tugas sebagai utusan damai. - Agensi

Thursday, October 4, 2012

Kenapa Jarum Jam Bergerak Ke Arah Kanan?

Pasti anda tidak terfikir mengenai tajuk yang Bro Nasa sediakan ini. Ia mengenai jarum jam yang bergerak ke sebelah kanan dan bukannya kiri. Ia berlaku seperti itu, pasti ada puncanya. Sebenarnya ia berlaku sejak zaman purba lagi.

Bangsa Mesir menggunakan matahari untuk melihat waktu dengan mendirikan tugu yang dipanggil ObeliksKetika matahari bergerak maka bayangan dari obeliks tersebut juga akan bergerak. Dari pergerakan bayang-bayang itulah mereka mengukur waktu. Matahari terbit dari timur, sedangkan Mesir berada di belahan dunia bahagian utara maka ketika matahari bergerak bayangan dari tugu obeliks pun bergerak ke arah kanan.

Seandainya Mesir berada di belahan dunia bahagian selatan mungkin kita akan melihat jarum jam bergerak ke arah kiri. Pasti anda tidak tahu mengenai informasi ini. Di harap informasi ini berguna untuk anda semua.
Terima Kasih kerana Sudi Membaca Entry Ini.