Pages

Wednesday, December 26, 2012

Penduduk Paling Gembira Dalam Dunia



Bandar Raya Mexico: Penduduk paling gembira dan bersikap paling ceria di dunia berada di Amerika Latin.

Kedudukan teratas 

Malah, tujuh daripada 10 kedudukan teratas senarai penduduk negara paling ceria adalah dari benua itu.

Tinjauan mengenai penduduk paling gembira dan ceria itu dijalankan di seluruh dunia oleh agensi Gallup membabitkan penyertaan 150,000 orang.

Satu daripada negara itu ialah Guatemala yang berada di atas Iraq dalam kedudukan Indeks Pembangunan Manusia Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) mengikut kategori jangka hayat, pendidikan dan pendapatan per kapita.

Tetapi, negara itu berada di kedudukan ketujuh dari segi emosi positif.

Sentiasa tersenyum 

“Di Guatemala, sudah menjadi budaya bagi rakyatnya sentiasa tersenyum,” kata Luz Castillo, 30, jurulatih papan luncur.

“Walaupun menghadapi masalah, kami dikelilingi kecantikan semula jadi yang membolehkan kami melupakannya.”

Tanya 1000 orang 

Gallup Inc. bertanya 1,000 orang di setiap 148 negara tahun lalu jika mereka mendapat rehat mencukupi, dilayani dengan perasaan hormat, senyum atau banyak ketawa, belajar atau melakukan sesuatu menarik dan merasai perasaan seronok pada hari sebelumnya.

Di Panama dan Paraguay, 85 peratus responden berkata ya kepada lima soalan itu, meletakkan negara berkenaan di tempat teratas.

Ia diikuti rapat oleh El Salvador, Venezuela, Trinidad dan Tobago, Thailand, Guatemala, Filipina, Ecuador dan Costa Rica.

Penduduk yang paling kurang melaporkan emosi positif tinggal di Singapura, negara kaya dan teratur yang juga antara paling maju di dunia.

Negara kaya lain juga berada di kedudukan bawah senarai itu. Jerman dan Perancis setaraf dengan Somalia untuk berada di tempat ke-47. - AP