Pages

Wednesday, June 27, 2012

Husni Mubarak Kritikal Setelah Dengar Mursi Menang Pilihan raya Mesir

Hosni Mubarak Kritikal

Kesihatan Bekas Presiden Hosni Mubarak tiba-tiba memburuk setelah ia mendengar berita Muhammad Mursi menjadi Presiden Mesir, sebuah sumber mengatakan kepada Al-Masry Al-Youm.

Tidak hanya Mubarak, anak-anaknya iaitu, Alaa dan Gamal, yang berada di penjara juga dilaporkan terkejut dengan berita itu. Begitu pula simbol rakan dari rejim sebelumnya dipenjara dengan putera Mubarak.

Mubarak, yang dijatuhi hukuman penjara seumur hidup atas penglibatannya dalam pembunuhan penunjuk perasaan, dilarang menonton sidang akhbar pengumuman KPU Mesir. Tetapi ketika ia bertanya kepada doktor dan mendapatkan maklumat bahawa Mursi memenangi kerusi Presiden Mesir, tekanan darahnya langsung naik sementara detak jantungnya menjadi tidak teratur.

Mubarak dilaporkan berkata kepada doktor bahawa dia terkejut para Islamik memegang jawatan Presiden AS, khususnya Ikhwan.

Mursi telah mengatakan ia akan memproses hukuman terhadap Mubarak, kedua-dua anaknya, dan simbol-simbo rejimnya. Anak-anak Mubarak sedang menghadapi tuduhan memanipulasikan bursa saham, dan atas tuduhan rasuah yang lain.