Pages

Thursday, April 19, 2012

Taman Tema Legoland Malaysia


Taman tema legoland, siapa yang tak penah dengar tentang legoland? Pasti kebanyakkan diantara kita ada yang tidak sabar dan tertunggu-tunggu hari pembukaannya. Taman tema ini adalah yg pertama di Asia dan akan menjadi satu-satunya taman tema seumpama itu di Asia tenggara. Pembukaannya juga memastikan rakyat negara ini mempunyai pilihan lebih baik berbanding taman tema yg lain..



Pembinaannya yg bermula pada Disember 2009 dengan kos sebanyak RM 720 juta. Ia menawarkan tujuh kawasan tema berbeza untuk seisi keluarga. Bukan itu sahaja, ianya juga berupaya merangsang minda dan kreativiti pengunjung dengan aktiviti yg ditawarkan..


Legoland terletak di Medini di Nusajaya, yang merupakan salah satu daripada lima zon utama Iskandar Malaysia. Legoland  akan menjadi projek hiburan keluarga yang terbesar di Johor yang akan menarik pelancong tempatan, Indonesia dan juga Singapura.



Antara tarikan di Legoland Malaysia ialah replika gergasi Menara Berkembar Petronas. Replikasi ini dibuat menggunakan batu bata Lego dan ia akan menjadi struktur Lego tertinggi di dunia. replika mercu tanda lain yang terkenal di seluruh dunia juga ada disini seperti  Taj Mahal, Stadium Sarang Burung Beijing,  Angkor Wat Kemboja dan patung Merlion Singapura juga akan ditampilkan, semuanya dibuat dari batu bata Lego. 


Antara aktivitinya menarik yg disediakan, anda boleh mengambil bahagian dalam setiap kawasan yg dilalui seperti membantu memadamkan kebakaran, membina bangunan menggunakan lego dan melihat keindahan pembinan mini di satu-satu kawasan. Pengunjung juga akan dibawa melawat menara setinggi 41meter dalam tempoh 50saat dan ianya mampu menampung 1000 org pada satu-satu masa..


Amacam? Dah tak sabar nak ke taman tema Legoland? Sabar-sabar, mengikut sumber yang dibaca, kurang 8bulan lagi taman tema ini akan siap.. Jadi kumpul duit dulu ye kawan-kawan. Nanti boleh ler ajak family kesini..


NH : Sesekali luangkanlah masa untuk bersama keluarga ke tempat-tempat menarik yg ada dalam negara kita ini..