Pages

Monday, March 19, 2012

8 TUMBUHAN AJAIB YANG LUARBIASA

8 TUMBUHAN AJAIB YANG LUARBIASA

# 1. Drakaea glyptodon:
 
Sejenis orkid. Ia adalah warna, dan berbau seperti daging mentah. Didebungakan oleh penyengat jantan kerana tertarik dengan bau dan bentuknya yang kelihatan seperti penyengat betina. Tumbuhan asli  Aiustralia juga dikenali sebagai Orkid Tukul/Hammer Orchid.

# 2 Vulgaris Dracunculus

:
Berbau seperti reput daging, dan mempunyai daun berwarna merah wain, stigma  bunga berbentuk silinder  yang langsing, dan hitam. Ia  berasal dari Timur Mediterranean, dari Greece, Balkan, Turki. 
Vulgaris Dracunculus secara umumnya dipanggil Dragon Arum, Voodoo Lily, Dragonwort, atau berbau busuk. Di Greece dipanggil Drakondia. Seperti  semua Araceae, ia lebih suka tanah lembap yang subur dan boleh ditemui di dusun zaitun yang tidak diganggu dan tanah sisa. 
Dedaunan sangat menarik kadang-kadang sehingga 2 m tinggi. Batang bunga adalah  lebih daripada satu meter berwarna pucat kelabu-hijau dengan kelopak ungu bergerigi gelap tanda hampir hitam, tegap dan mampu menyokong jambak lebih satu meter panjang tanpa perlu sokongan tambahan. 
Bunga sebenarnya adalah tumbuhan jantan dan betina  yang mempunyai ruang yang berumbi.
Keindahan tumbuhan seperti mercu  ini, bila matang menyebarkan bau daging busuk. Bau daging reput  untuk menarik lalat untuk pendebungaan. Mujurlah baunya bertahan  selama satu hari sahaja.
# 3. Amorphophallus Titanum
  

Amorphophallus Titanum atau Bunga Bangkai. Terdapat di Hutan Hujan Sumatera, Afrika Barat hingga ke kepulauan Pasifik.

Bunga yang boleh mencapai ketinggian 5meter selalunya kembang pada waktu malam.  Semasa membuka kelopaknya ia mengeluarkan bau seperti bangkai yang mengerikan sepanjang masa. Satu ciri luar biasa spesimen dalam rumah hijau California ini,  tumbuhan  ini boleh menghasilkan haba dengan sendirinya . ia dapat menaikkan suhunya daripada 68 darjah kepada 90 darjah Fahrenheit, yang berterusan menghantar aroma tumbuhan yang busuk, membantu untuk menipu serangga pemakan bangkai untuk melawat bunganya. Uniknya banyak pengunjung datang untuk menikmati "baunya". Memandangkan ia ditutup oleh kelopaknya di luar, perangkap untuk serangga terdapat di dalamnya. Selepas bunga jantan melepaskan debunga mereka , ia dibuka sekali lagi, untuk mendapatkan serangga supaya menggosok debunga pada bunga betina. Selepas persenyawaan, buah-buahan merah terang  yang cantik seperti bentuk buah zaitun yang tersusun akan muncul. Ada beberapa spesies tumbuhan ini yang boleh dimakan.
SubhanaAllah, pada pendapat saya bunga ini sangat menakjubkan. Tentu menyeramkan kalau berdiri sebelah pokok ni malam hari...he..he..he...
# 4. Hydnora Africana
 
Hydnora Africana, yang berwarna-daging yang luar biasa, bunga parasit yang menyerang akar-akar yang berdekatan dalam semak-semak di padang pasir gersang Afrika Selatan. Mekar berbau daging busuk menarik kawanan kumbang pemakan bangkai.
# 5. Wolffia angusta

 Bunga terkecil di dunia. Satu dozen tumbuhan ini  dengan mudah berpaut atas kepala pin dan dua tumbuhan berkembang penuh boleh dimuatkan di dalam "o "  yang dicetak 
# 5. Welwitschia mirabilis

Asalnya terdiri daripada hanya dua daun dan batang dengan akar. Dua daun terus berkembang sehingga mereka menyerupai bentuk kehidupan yang asing. Batang menjadi tebal dan bukannya lebih tinggi, walaupun tumbuhan ini boleh berkembang menjadi hampir enam kaki tinggi dan 24 kaki lebar. Jangka hayat anggaran adalah 400 hingga 1500 tahun. Mirabilis tumbuh di Namibia, dan dianggap sebagai satu peninggalan tempoh Jurasik. Dari jauh ia kelihatan sepert raksasa yang sedang merangkak.
Ia bukan cantik untuk di pandang, tetapi  Welwitschia Mirabilis benar-benar unik. Ia mampu  bertahan sehingga lima tahun dengan tiada hujan. Tumbuhan itu dikatakan sangat lazat sama ada mentah atau dibakar dalam abu panas, dan ini adalah bagaimana ia mendapat nama lain, onyanga, yang bermaksud bawang padang pasir. Kalau nak rasa kenalah pergi ke Namibia.
# 6. Rafflesia arnoldii

Tumbuhan parasit terbesar dunia ini berkembang mekar lebih tiga kaki diameter. Terdapat di Asia Tenggara seperti di Malaysia juga Indonesia. Di Malaysia ia lebih dikenali sebagai Bunga Pakma. Bunga berwarna merah dengan tompokan putih  yang membuat ia kelihatan seperti  jerawat di kulit seorang remaja. Ia berbau seperti daging busuk dan mempunyai lubang di pusat yang boleh menakung  enam atau tujuh suku air. Tumbuhan ini tidak mempunyai  daun, batang, atau akar. Ia mempunyai khasiat perubatan bagi kaum wanita terutamanya ibu selepas bersalin. 
# 7. Lithops
Lithops adalah tumbuhan berair dan juga dipanggil sebagai "batu-batu hidup." Batu-batu Hidup, mengapa mereka dipanggil begitu? Tumbuh-tumbuhan ini kelihatan seperti batu-batu. Mereka memperolehi nama mereka dari perkataan Yunani "lithos" yang bermakna batu dan "ops" makna muka. Penyamaran tumbuhan ini di antara batuan dan dengan itu dipanggil sebagai "tumbuhan kerikil."