Pages

Tuesday, January 24, 2012

Fakta 101 Sebab Kenapa Anda Perlu Tutup Aurat

Menutup aurat untuk wanita-wanita Islam Muslimah adalah wajib tapi ramai yang masih tidak menutup aurat dengan sempurna sebagaimana yang dituntut Islam. Malah ada yang seakan-akan memperagakan fesyen seolah-olah mempersendakan hukum atau syariat Islam. Nauzubillah. Seharusnya kita berbalik kepada niat asal kita kenapa kita wajib menutup aurat.
Aurat Wanita
Firman Allah swt :
Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dgn kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yg diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yg dikerjakannya. (Al-Baqarah 286)
Aurat
101 Sebab Kenapa Saya Menutup Aurat
-Menjalankan syi’ar Islam.
-Berniat untuk ibadah.
-Menutup aurat terhadap yang bukan muhrim.
-Karena saya ingin ta’at kepada Allah yang telah menciptakan saya, menyempurnakan kejadian, memberi rezki, melindungi, dan menolong saya.
-Kerana saya ingin ta’at kepada Rasul-Nya, pembimbing ummat dengan risalah beliau.
-Untuk memperoleh Redha Allah (InsyaAllah).
-Merupakan wujud tanda bersyukur atas nikmat-Nya yang tiada putus.
-Seluruh ulama sepakat bahwa hukum mengenakan tudung itu wajib.
-Agar kaum wanita menutup auratnya.
-Bukan kerana mahu bergaya.
-Bukan kerana mengikut trend.
-Bukan kerana berlagak baik.
-Bukan kerana mahu menyembunyikan dosa .
-Tidak sekadar bermaksud agar berbeza dari yang lain.
-Meninggikan darjat wanita dari belenggu kehinaan yang hanya menjadi objek nafsu semata.
-Tudung sesuai untuk semua wanita yang mau menjaga dirinya dari objek nafsu semata.
-Saya ingin menjadi wanita solehah.
-Saya tengah berusaha mencapai darjat taqwa.
-Tudung adalah pakaian taqwa.
-Tudung adalah identiti wanita muslimah.
-Diawali dengan mengenakan tudung, saya ingin menapak jalan ke surga.
-Menjauhkan diri dari azab panasnya api neraka di hari kemudian.
-Isteri-isteri Rasulullah berbusana muslimah.
-Para sahabiah (sahabat Rasulullah yang wanita) juga berbusana muslimah.
-Mereka merupakan anutan seluruh muslimah, begitu juga saya.
-Semoga Allah memberikan kepada kita balasan jannah yang sama seperti mereka.
-Untuk meninggikan izzah Islam.
-Untuk meninggikan izzah (kemuliaan) diri sebagai wanita (muslimah).
-Tudung lebih melindungi diri.
-Membuat saya lebih merasa aman.
-Menjaga diri dari gangguan lelaki gatal.
-Menjaga diri dari obyek pandangan lelaki yang hanya ingin ‘cuci mata’.
-Menjaga diri dari objek syahwat lelaki.
-Menjaga diri dari mata lelaki yang bernafsu.
-Menjaga diri dari tangan-tangan lelaki yang ingin meraba.
-Menghindar dari zina mata dan zina hati.
-Merupakan pencegahan dari perbuatan zina itu sendiri.
-Tudung dapat menghindari saya dari sikap-sikap yang negatif.
-Tudung dapat menghapus keinginan-keinginan yang menyimpang.
-Membuat saya lebih bersahaja.
-Membuat saya lebih khusyu’.
-Mejauhkan saya dari perbuatan dosa (insyaAllah).
-Membuat saya malu bila berbuat dosa.
-Mendekatkan saya pada Allah.
-Mendekatkan saya pada Rasulullah.
-Mendekatkan saya pada nabi-nabi-Nya.
-Mendekatkan saya pada sesama muslim.
-Mendekatkan saya pada ajaran Islam.
-Membuat saya tetap ingin belajar tentang Islam.
-Membuat saya selalu merasa haus akan ajaran Islam.
-Membuat saya tetap ingin menjalankan ajaran Islam.
-Ajaran Islam berlaku sepanjang masa, tidak ada yang kuno.
-Tudung bukan sesuatu yang kuno.
-Mengatakan Tudung itu kuno berarti telah menggugat undang2 Allah.
-Allah Yang Maha Mengetahui lebih tahu apa yang terbaik bagi ummat-Nya.
-Tudung, berarti menandakan kemajuan penerapan ajaran Islam di masa kini.
-Merupakan satu barometer telah terbentuknya suatu lingkungan yang Islami.
-Membezakan diri dari penganut agama lain.
-Memudahkan dalam mengenali sesama saudari seiman.
-Memperkuat tali silaturahmi dan ukhuwah sesama muslimah.
-Menghilangkan keraguan saya bila ingin menyapa saudari muslimah.
-Memudahkan menanamkan rasa sayang-menyayangi sesama saudara/saudari seiman.
-Membuat saya lebih terlihat anggun.
-Membuat saya terlihat menyenangkan.
-Membuat saya lebih terlihat wanita.
-Tidak terlihat seperti laki-laki.
-Membuat saya selalu berada dalam lingkungan yang Islami.
-Tudung menjaga saya dari pergaulan yang salah.
-Memudahkan saya, dengan izin Allah, mengenal lelaki yang soleh.
-Wanita yang baik (solehah) dengan lelaki yang baik (soleh) pula.
-Mudah-mudahan saya diberi jodoh lelaki yang soleh.
-Jodoh merupakan urusan Allah.
-Dengan keta’atan pada Allah, Allah akan memberikan kemudahan-Nya.
-Memudahkan saya dalam berdakwah..
-Membuat lebih mudah bergerak.
-Tudung menjagaku sehingga tidak terlihat lekuk-lekuk tubuh
-Sangat susah bila memakai pakaian wanita seperti trend saat ini (yang ketat).
-Saya tidak suka memakai seluar yang ketat.
-Seluar yang ketat dapat menyebabkan kanser rahim karana suhu di sekitar rahim tidak teratur (Panas).
-Jimat masa dalam berpakaian.
-Jimat masa dalam berhias.
-Tidak perlu susah-susah selalu berusaha mengikuti trend moden yang berkembang.
-Jimat untuk membeli pakaian yang sedang trend.
-Jimat untuk membeli make up.
-Melindungi kulit wajah dari make up yang dapat merosak kulit.
-Melindungi kulit dari sengatan sinar matahari.
-Mengurangkan risiko penyakit kanser kulit.
-Pancaran matahari dapat mengurangi kelembaban kulit sehingga kulit jadi kering.
-Mengurangkan munculnya bintik-bintik hitam pada permukaan kulit akibat perubahan pigmen di usia tertenu.
-Melindungi rambut dari debu-debu yang berterbangan.
-Debu-debu itu dapat mengotori rambut dan menyebabkan rambut mudah kotor yang menyebabkan kebotakan.
-Membuatkan saya untuk hidup lebih sederhana.
-Menghindari hidup yang membazir.
-Membuat diri tidak silau dengan kemegahan dunia dan segala perhiasannya.
-Membuat saya lebih memikirkan hal lain selain model dan perhiasan.
-Menempatkan wanita menjadi subjek dalam proses pembangunan ummat.
-Lebih mudah dalam menabung.
-Memiliki kesempatan untuk melakukan ibadah haji.
-Memiliki kesempatan lebih banyak untuk berinfaq dan sedekah.
-Itu bererti lebih banyak beramal untuk bekal di hari kemudian.
-Membuat saya merasa menjadi wanita sejati.
-Suruhan ini bukan daripada saya atau mana-mana ulama atau mufti, tetapi suruhan ini datangnya daripada —Allah yang menjadikan kamu. Hairannya, manusia terima semua yang diberi oleh Pencipta seperti makan, minum, kesihatan, rezeki dan macam-macam lagi kalau mahu dihitung sudah pasti manusia tidak dapat menghitungnya nikmat tuhan, tetapi bila disuruh menutup aurat dia ingkar, suruh solat dia ingkar, suruh zakat dia ingkar dan banyak lagi keingkaran yang dilakukan oleh manusia.Kredit By Wanitasihat

Aurat wanita 2
Allah SWT berfirman yang bermaksud:
Dan hendaklah kamu tetap diam di rumah kamu serta janganlah kamu mendedahkan diri seperti yang dilakukan oleh orang-orang jahiliah zaman dahulu; dan dirikanlah sembahyang serta berilah zakat; dan taatlah kamu kepada Allah dan Rasul-Nya. Sesungguhnya Allah (perintahkan kamu dengan semuanya itu) hanyalah kerana hendak menghapuskan perkara-perkara yang mencemarkan diri kamu – Wahai ‘AhlulBait’dan hendak membersihkan kamu sebersih-bersihnya (daripada segala perkara yang keji). (al-Ahzab: 33)