Pages

Monday, January 9, 2012

2012 Menurut Al Quran







Apakah anda masih dihantui oleh ramalan tentang 2012? Ramalan suku Maya bahawa 21 Disember 2012 merupakan akhir dari waktu dunia yang di sebutkan sebagai hari kiamat, memang menakutkan manusia.

Pengarah Hollywood, Roland Emmerich, dengan berani menggambarkan apa yang kemungkinan terjadi pada tahun 2012 dalam movie dengan tajuk yang sama, iaitu ‘2012’. Hasilnya sangat luar biasa, cerita itu meletup dan masuk dalam list box office. 

Tapi tahu tak anda kalau ada pula pengkaji yang meyakini dimana Al Quran juga terdapat penjelasan tentang apa yang berkemungkinan berlaku pada tahun 2012 iaitu tahun ini?. MasyaAllah.


Ikuti lagi penjelasan di bawah ini….
" Ali Adam, kelulusan dari University of Technology, Iraq, dan guru Bahasa Inggeris, Bournemouth University, yang mendedahkan dalam buku bertajuk ‘al-Quran pada tahun 2012′. Dengan menggunakan teknik matematik, Adam percaya bahawa kitab suci Islam pun menjelaskan apa yang akan berlaku pada tahun 2012, apabila tiba masanya, dan berapa kali ia akan berlaku.

Buat pengatahuan korang, selama ini para penyelidik telah mengetahui dimana Al Qur’an yang ditulis dalam bahasa Arab memiliki bentuk dan struktur huruf-huruf yang sangat teratur, sehingga kitab yang diturunkan Allah SWT kepada Nabi Muhammad Saw ini bukan hanya memiliki keselarasan dan keteraturan dalam makna-makna dan petunjuk-petunjuk yang terkandung di dalam setiap ayatnya, tapi juga memiliki keselarasan dan keteraturan dalam jumlah kata dan pengulangan huruf-hurufnya.

Keluarbiasaan Kitabullah ini membuat para ahli numerologi tergoda untuk mengetahui ape sebenarnye di balik keselarasan dan keteraturan tersebut. Setelah melakukan penelitian, seorang dari mereka, yakni ‘Abd ad-Da’im al-Kahil, dalam buku berjudul “Misteri Nombor 7 dalam Mukjizat Matematik Al Qur’an” mengungkap, ayat-ayat, surah-surah, kata-kata, dan huruf-huruf dalam Al Qur’an diatur Allah SWT dengan sistem yang berunsurkan pada Nombor 7. Ini menjelaskan, dan bahkan selaras dengan kenyataan bahwa dalam seminggu ada 7 hari; bumi dan langit terdiri dari 7 lapis; umat Islam yang menunaikan ibadah haji melakukan 7 kali putaran sa’i , 7 putaran thawaf, dan 7 kali melempar jumrah; ada 7 golongan yang dinaungi Allah pada Hari Kiamat; ada 7 larangan Allah bagi manusia; ada 7 sifat perosak; dan sebagainya.

Selama melakukan penyelidikan, Adam membahagikan Al-Quran yang terdiri daripada 114 surah dan 6.236 ayat, dalam dua bahagian, iaitu surah pembukaan dan surah Pautan. Surah Pembukaan adalah surah al-Fatihah yang oleh Allah SWT pun disebut sebagai Ummul Quran (induk Al-Quran), sedang Surah Pautan adalah surah-surah lain, seperti surah al-Baqarah, an-Nisa, dan lain-lain. (nak describe camner eh… surah pesanan or surah mesej dari Allah ataupon surah-surah lain)

Surah al-Fatihah, menurut Adam, merupakan petunjuk untuk mengungkap pesan-pesan Allah SWT yang terkandung dalam 113 surah lainnya (Surah pautan). Petunjuk ini terkandung pada ayatnya yang berjumlah 7, kata-katanya yang berjumlah 29, dan huruf-hurufnya yang berjumlah 139 (korang lihat Surah Al Fatihah dan korang tengok). Jumlah ayat, kata dan huruf surah al-Fatihah ini merupakan nombor perdana.

“Jadi kata kunci atau kod untuk menyingkap pesan-pesan dalam Al Qur’an adalah bilangan no perdana,” kata Adam.

Ia lalu mengkaji surah-surah pautan, dan perhatiannya tertumpu pada surah ar-Rahman yang merupakan surah ke-55. Dalam surah ini terdapat ayat yang diulang hingga 31 kali yang bermaksud:

“Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?”

Ayat-ayat yang diulang tersebut berada pada ayat ke-13, 16, 18, 21, 23, 25, 28, 30, 32, 34, 36, 38, 40, 42, 45, 47, 49, 51, 53, 55, 57, 59, 61, 63, 65, 69, 71, 73, 75, dan 77 (silakan baca surah ar-Rahman). Jika semua angka-angka itu dijumlahkan, maka jumlahnyer adalah 1433 yang jika dikaji dengan teknik primalogi (bahagian dari teknik numerical), maka angka 1433 dapat dijumlahkan menjadi 1+4+3+3 = 11 (nombor perdana).

Adam mengaku, dirinya bingung untuk mentafsir makan nombor 1433 tersebut sebelum akhirnya menyedari bahawa kita sekarang hidup dalam 1432 H (2011 Masihi) dan tahun depan kita akan hidup di 1433 H (2012 Masihi). Keyakinan Adam makin kuat apabila 1433 merujuk pada tahun hijrah, kerana ketika ia memadankan antara jumlah perkataan dalam surah ar-Rahman dengan bilangan hari pada tahun 2012, keduanya sama, iaitu jumlah kata dalam surah ar-Rahman sebanyak 355 perkataan, dan jumlah hari pada 2012 sebanyak 355 hari, bukan 356 hari (cube korang kira kat kelendar 2012).

Tak hanya itu penemuan Adam. Karena ayat “Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?” diulang sehingga 31 kali, ia percaya pada 2012 akan ada 31 kejadian/peristiwa dahyat yang akan menggoncang kehidupan manusia di bumi, tapi bukan kiamat.

Bahkan kerana dalam Al Qur’an ayat yang diulang tersebut terdiri dari empat kata, maka ia juga percaya bahwa setiap kejadian/peristiwa itu akan berlangsung selama empat hari.
"



Jangan kita terpedaya kerana mitos di atas kerana boleh mengakibatkan terpesongnya akidah sebagai umat islam.

Tiada sesiapa yang akan mengetahui bilanya akan berlaku “KIAMAT” atau mempercayai tarikh keramat “KIAMAT” akan berlaku seperti yang digembar-gemburkan sehingga saat ini. 

Sebagai umat Allah SWT, pendirian dan akidah kita mengenai “KIAMAT” amat jelas, seperti yang terkandung dalam kitab suci Al-Quran, bermaksud : 

“ Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad) tentang Hari Kiamat : Sesungguhnya pengetahuan mengenainya hanyalah ada di sisi Tuhanku, tidak ada sesiapa pun yang dapat menerangkan kedatangannya pada waktunya melainkan Dia. (Huru-hara) Hari Kiamat itu amatlah berat (menggerunkan makhluk-makhluk yang ada) dilangit dan dibumi ia tidak datang kepada kamu melainkan secaramengejut. Mereka bertanya kepadamu seolah-olah engkau sedia mengetahuinya. Katakanlah : Sesungguhnya pengetahuan mengenai hari kiamat itu adalah di sisi Allah SWT, tetapi kebanyakkan manusia tidak mengetahui.” Surah Al-Araf, ayat 187.